De laatste diesel-LINT van de lopende band

Treinbouwer Alstom heeft bekend gemaakt dat er een einde is gekomen aan de productie van dieseltrein Coradia LINT. Na ruim 1.110 bestellingen in verschillende soorten en lengtes is recentelijk de laatste dieselaangedreven LINT-trein de fabriek van Alstom in het Duitse Salzgitter uitgerold. De laatste stellen voor de Hessische Landesbahn in Duitsland zullen de hekkensluiter zijn.

De Franse treinbouwer is ruim 25 jaar geleden begonnen met de bouw van dit treintype die in de loop van de jaren enkele doorontwikkelingen heeft doorgemaakt. De treinstellen zijn vanaf het begin voornamelijk door diverse vervoersautoriteiten en vervoerders in Duitsland besteld, maar ook zijn er een aantal die in Nederland rondgereden hebben, maar ook Scandinavië en zelfs in Canada was dit model een graag geziene gast op het spoor.

Historie

De LINT is een dieselmechanisch motorrijtuig of treinstel. Het is een afkorting van het Duitse "Leichter Innovativer NahverkehrsTriebwagen", en dus vrij vertaald 'licht innovatief lokaal transportrailvoertuig. Het model is ontworpen door Linke-Hofmann-Busch die in 1996 door Alstom is overgenomen, en daarna een succesvolle telg van de Alstom's Coradia-familie werd. Het is een zogenaamde 'light train' waardoor deze prima is in te zetten op regionale spoorwegtrajecten die niet voorzien zijn van een bovenleiding.

In 1995 kreeg Deutsche Bahn voor het eerst een aanbieding voor de LINT 27. In 1996 ondertekende DB een intentieverklaring voor de aankoop van 30 treinen. De eerste order werd geplaatst in november 1997 door de Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) voor het tendernetwerk Weser-Ems.

Het LINT heeft in de loop der jaren verschillende ontwikkelingen ondergaan en er werd een speciale versie gebouwd die geschikt is voor gebruik in Nederland vanwege de vloerhoogte. Ook de dieselmotoren werden aangepast aan de veranderende EURO-emissienormen er zijn aanpassingen gedaan voor gebruik door mensen met beperkte mobiliteit. Op het gebied van botsveiligheid werden er aanpassingen aan de cabine gedaan, maar later werden ook ook andere technische dingen zoals airconditioning en de frontseinen aangepast.

Een LINT 41/H trein voor Syntus in 2002 in aanbouw bij Alstom LHB in Salzgitter. (Rechten: Rob van Ee)
Een LINT 41/H trein voor Syntus in 2002 in aanbouw bij Alstom LHB in Salzgitter. (Rechten: Rob van Ee)
De stuurtafel van een Syntus LINT in Nederland. (Rechten: Willem_90)
De stuurtafel van een Syntus LINT in Nederland. (Rechten: Willem_90)
Het interieur van een Syntus LINT in 2009. (Rechten: Apdency)
Het interieur van een Syntus LINT in 2009. (Rechten: Apdency)

Verschillende soorten LINT

De LINT was leverbaar als als enkeldelige trein, waarbij je kan spreken als een motorrijtuig, onder de naam LINT 27 (ongeveer 27 meter), of als twee- of driedelig treinstel onder de naam LINT 41 (41 meter)/LINT 54 of LINT 81. Bij DB Regio zijn de LINT 27 bekend als serie 640 en de LINT 41 als serie 648, 1648 en 623 (een nieuw type). De nieuw type LINT 54 zijn bekend als serie 622 en de LINT 81 als serie 620.0, 621.0 en 620.5.

Wijziging van ontwerp
In de loop van de tijd heeft de LINT vanwege de steeds maar strengere veiligheidseisen een andere kop gehad, die onder meer versterkt werd. De eerste generatie was een afgeronde cabine die we ook in Nederland hebben gezien bij de LINT-treinstellen. Deze is enkel toegepast bij de LINT 27 en de LINT 41.

De tweede variant van de kop is vooral in Duitsland te zien: De kop werd versterkt, en de rondingen aan de onderkant verdwenen. Ook de vier front- en sluitseinen aan de de onderkant kregen een andere indeling. Deze werd enkel op de LINT 41, 54 en 81 toegepast.

In de derde en laatste vernieuwingsslag werd het front meer platter en waren er twee gecombineerde front- en sluitseinen onderaan aangebracht. Ook het frontruit werd aan de bovenkant verzien van enkele hoeken. Deze variant werd toegepast op de nieuw te bouwen LINT 41 en 54.

Hier zien we de eerste generaties LINT-treinen in dienst bij Erixx in de deelstaat Nedersaksen. (Rechten: Clic)
Hier zien we de eerste generaties LINT-treinen in dienst bij Erixx in de deelstaat Nedersaksen. (Rechten: Clic)

LINT 27
De ééndelige LINT-motorwagens hebben een motor van 315 kilowatt (422 pk) en een maximale snelheid van 120 km/h. De trein heeft 52 2e klas zitplaatsen, acht 1e klas zitplaatsen en 13 klapstoelen. Ze kunnen met maximaal drie andere LINT-treinen in samenspan rijden.

De treinen worden voornamelijk gebruikt op onder andere niet-elektrificeerde spoorlijnen in Noordrijn-Westfalen.

Een enkeldelige LINT 27 in dienst bij DB Regio. (Rechten: Jacek Ruzyczka)
Een enkeldelige LINT 27 in dienst bij DB Regio. (Rechten: Jacek Ruzyczka)

LINT 41 / 54
De LINT 41 is tweedelig en samen met de LINT 54 de bestseller van Alstom. De 41 lange versie maakt gebruik van Jacobsdraaistellen, waardoor de bakovergangen kort en breed zijn. De variant van 54 meter is niet voorzien van jabosdraaistellen, maar heeft daarintegen langere rijtuigen en is daarmee voorzien van extra deuren aan de zijden. De LINT 41 biedt plaats aan 115 passagiers, terwijl de LINT 54 tussen de 150 en 180 zitplaatsen kan bieden.

De treinen vinden voornamelijk hun toepassing in Noord-Duitsland en Noordrijn-Westfalen, maar genieten ook aanzienlijke populariteit in andere Europese landen. Bijvoorbeeld bij Arriva in Denemarken (43 stuks). Lokalalbanen A/S en Regionstog maken ook gebruik van deze treinen, met in totaal 42 eenheden geleverd in 2006-2007.

In de oostelijke provincies van Nederland worden ze geëxploiteerd door Syntus, dat nu Keolis Nederland heet, maar ook reden ze bij Veolia en Arriva. Buiten Europa hebben deze treinen hebben ook hun weg gevonden naar Canada, op de O-Train Trillium Line in Ottawa. Het Zweedse Inlandsbanan verwierf in 2019 vijf gebruikte LINT 41-treinen uit Nederland, die zijn opgewaardeerd voor langere afstanden en worden ingezet in 2020.

De treinstellen zijn uitgerust met twee dieselmotoren met een vermogen van 315 pk en een vermogen van 422 pk, 335 pk (449 pk) of 390 kilowatt (520 pk), in de loop van de tijd is het vermogen aangepast. De LINT 54 heeft afhankelijk van de levering twee of drie motoren. De motoren bevinden zich aan de uiteinden van de rijtuigbakken, waardoor de vloerhoogte daar 1.038 mm is. In het midden, waar zich de deuren bevinden, bedraagt de vloerhoogte 580 mm bij treinen van het type LINT 27 en LINT 41 of een vloerhoogte van 780 mm bij treinen van het type LINT 27/H (nooit in Nederland toegelaten) en LINT 41/H.

Een LINT van de Syntus in Nederland. (Rechten: M.F. Naaldenberg)
Een LINT van de Syntus in Nederland. (Rechten: M.F. Naaldenberg)
Een LINT die bij Blauwnet in het oosten van ons land rijdt. Deze stellen zijn vergeleken met vroeger nu voorzien van een toilet. (Rechten: Rob Dammers)
Een LINT die bij Blauwnet in het oosten van ons land rijdt. Deze stellen zijn vergeleken met vroeger nu voorzien van een toilet. (Rechten: Rob Dammers)
Ook was de LINT een bekende verschijning bij Arriva in Denemarken. (Rechten: Niels Karsdorp)
Ook was de LINT een bekende verschijning bij Arriva in Denemarken. (Rechten: Niels Karsdorp)
Een LINT van de eerste generatie in dienst op de Duitse NordWest Bahn. (Rechten: Joachim Kohler)
Een LINT van de eerste generatie in dienst op de Duitse NordWest Bahn. (Rechten: Joachim Kohler)
Een tweede generatie LINT bij het Duitse Abellio in het Ruhr-gebied in dienst. (Rechten: Onbekend)
Een tweede generatie diesel-LINT bij het Duitse Abellio in het Ruhr-gebied in dienst. (Rechten: Onbekend)
De derde en laatste generatie LINT bij BWEGT in Baden-Wurttemberg (Rechten: Joachim Kohler)
De derde laatste generatie diesel-LINT bij BWEGT in Baden-Württemberg (Rechten: Joachim Kohler)

LINT 81
De LINT 81 is een driedelige set. In september 2012 bestelde Netinera 63 Coradia LINT-treinen vanuit Alstom, die zouden worden gebruikt voor diensten in Rheinland-Pfalz. De order omvatte enkele LINT 54 DMU's (160 zitplaatsen) en 18 LINT 81 (270 zitplaatsen). De stellen hebben de klasse-aanduiding 620 (stuurwagens) en 621 (middenwagen), en zijn voorzien van zes buitendeuren per zijde, in tegenstelling tot de LINT 54, een extra aandrijvingsmotor. Hierin zit voornamelijk het grootste verschil met de LINT 54. Inmiddels rijdt DB Regio met deze extra lange dieseltreinstellen.

Een LINT 81 van DB Regio op de Oberbergische Bahn. (Rechten: Tohma)
Een LINT 81 van DB Regio op de Oberbergische Bahn. (Rechten: Tohma)

De laatste diesel-LINT van de lopende band

De laatste LINT die in de Alstom-fabriek te Salzgitter van de lopende band kwam wordt geleverd aan de Hessische Landesbahn. Hiermee eindigt een tijdperk van de dieselvariant van de LINT. Alstom zal zich nu voornamelijk richten op de iLint die voorzien is van waterstofaandrijving, maar ook op succesvolle Coradia Stream en Coradia Max die in vijf jaar tijd al ongeveer bijna evenveel verkochte exemplaren hebben als die van de succesvolle LINT. Maar de LINT zal nog steeds blijven voortbestaan, maar dan voor nu enkel nog op waterstof.

De door waterstof aangedreven versie van de iLint die door Alstom is ontwikkeld.  (Rechten: Alstom)
De door waterstof aangedreven versie van de iLint die door Alstom is ontwikkeld. (Rechten: Alstom)