NS FLIRT-3

De NS FLIRT is een elektrisch aangedreven type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen. De treinstellen worden gebouwd door de Zwitserse treinbouwer Stadler Rail. Het gaat om drie- en vierdelige treinstellen die als Sprinter zullen rijden binnen de NS.

De treinen zijn besteld vanwege de onverwachte groei van het reizigersaanbod die met de trein reist. De verandering van de Student-OV waardoor vanaf januari 2017 ook studenten onder de 18 jaar een OV-studentenkaart krijgen was de NS genoodzaakt om bovenop de eerder gemaakte order bij de Spaanse treinbouwer CAF extra treinen aan te schaffen. Ook het beëindigen van de diensten van de oer-Hollandse Mat'64 welke ruim 40 jaar is, speelt een rol.

De Flirt-3 treinstellen zijn bij het Zwitserse Stadler aangeschaft en omvat 58 stellen. Het contract voor deze order werd op 23 april 2015 getekend, en op 29 maart 2016 werden de eerste drie treinstellen afgeleverd voor toelating en proefritten.

Faciliteiten

De stellen voor deze concessie krijgen onder meer usb-oplaadpunten met een normaal stopcontact voor het opladen van mobiele apparaten, goed zichtbare reisinformatieschermen en een gratis toegankelijk wifi-netwerk. De stellen zijn voorzien van een lage vloer, uitschuiftreden en een rolstoelvriendelijk toilet met een automatische deur om het reizen voor mensen met een fysieke beperking makkelijk te maken. Ook is er voor deze groep mensen een Call-for-aid knop, om in geval van hulp contact te zoeken met de machinist.

Ontwerp en bouw

De FLIRT-treinstellen bestaan uit drie of vier rijtuigen die bij de bakovergangen opgelegd zijn op Jacobsdraaistellen. Hierdoor hebben deze treinstellen brede bakovergangen en een lage vloer, zoals ook gebruikelijk is bij metro's en trams. Het ruime zicht door het gehele treinstel moet in combinatie met de aanwezige camera's een gevoel van veiligheid opleveren. De vloerhoogte is met 780 mm precies gelijk aan de hoogte van de meeste perrons. Het meubilair is, zoals anno 2015 bij NS gebruikelijk is, uitgevoerd in rood voor de 1e klas en blauw voor de 2e klas. Verder zijn alle zitplaatsen voorzien van een 220V- en een USB-aansluiting. De treinstellen zijn uitgerust met uitschuifbare treeplanken, waardoor rolstoelgebruikers zelfstandig naar binnen kunnen rijden. In ieder treinstel is een voor rolstoelen toegankelijk toilet geplaatst. Dit toilet is voorzien van een opklapbare plank om de luiers van een baby te verschonen. De cabine beschikt onder andere over een op het spoor gerichte frontcamera die de machinist kan bekijken. Het interieur kent afbeeldingen van werken van Piet Mondriaan.

De treinstellen worden voorzien van ATB-EG, het traditionele beveiligingssysteem op het Hoofdrailnet, en zullen worden voorbereid voor de inbouw van het Europese beveiligingssysteem ERTMS, waardoor de trein ook in de toekomst kan blijven rijden op het Nederlandse spoor. In de periode 2014-2028 zullen veel belangrijke spoorlijnen in Nederland voorzien worden van dit nieuwe systeem

Het aluminium casco van de treinstellen wordt bij de Stadler-vestiging in Szolnok (Hongarije) gebouwd, waarna deze naar de Poolse Stadler-vestiging in Siedlce worden overgebracht om afgebouwd te worden. De eerste drie treinstellen werden op 29 maart 2016 naar Maastricht voor de benodigde Inspectie Leefomgeving en Transport en toelatingsritten naar Nederland gebracht.

Inzet

De treinstellen zullen vanaf eind december 2016 worden ingezet op het hoofdrailnet. Op de volgende trajecten zullen ze uiteindelijk worden ingezet:

  • Dordrecht – Roosendaal
  • Dordrecht – Breda - Tilburg - 's-Hertogenbosch
  • Tilburg Universiteit – Eindhoven - Weert
  • 's-Hertogenbosch – Eindhoven - Deurne
  • 's-Hertogenbosch – Nijmegen - Arnhem
  • 's-Hertogenbosch – Oss (alleen in de spits)
  • Wijchen - Arnhem – Zutphen
  • Arnhem – Ede-Wageningen

Fotogalerij

Statistieken

  • In dienst: 2201 t/m 2218, 2501 t/m 2518
  • In aanbouw: 2219 t/m 2233, 2519 t/m 2525
  • In modernisering: Geen
  • Terzijde: Geen
  • Afgevoerd: Nog niet beschikbaar
  • Gesloopt:Geen

Laatste update: Niet beschikbaar