Velios (D/E GTW)

Geschiedenis

Op 6 oktober 2006 maakte Veolia bekend dat het 16 dieseltreinstellen bij Stadler had besteld voor de inzet op de Maaslijn (Nijmegen – Venlo – Roermond), waarvan tien stuks GTW2/6 (stelnummers 7201-7210) en zes stuks GTW2/8 (stelnummers 7351-7356). Deze lijn zou per 14 december van dat jaar samen met de Heuvellandlijn door Veolia van de NS worden overgenomen, maar de treinen konden pas aan het einde van 2007 geleverd worden. Om die periode te overbruggen werden tijdelijk afgedankte Wadlopers gehuurd van de NS, in plaats van de Buffels die daarvoor op de Maaslijn reden; deze had NS zelf nodig en kon het slechts voor een periode van 10 jaar verhuren. De Wadlopers konden de snelheden van de moderne GTW's echter niet halen. Dit resulteerde in vertragingen, uitval en aangepaste dienstregelingen, waarbij enkele stations voorlopig werden geschrapt.

Begin 2007 bestelde Veolia ook acht elektrisch aangedreven GTW's, nu voor op de Heuvellandlijn (Maastricht Randwyck, Maastricht, Heerlen en Kerkrade Centrum). Deze bestelling betreft vijf GTW2/6 (stelnummer 7501-7505) en drie GTW2/8 (stelnummers 7651-7653). Deze treinen zijn in het najaar 2008 geleverd en kregen dezelfde kleurstelling als de Velios van de Maaslijn.[1] Op de Heuvellandlijn kon nog gebruik gemaakt worden van het al dienstdoende materieel Mat '64, waardoor van vertragingen e.d. nauwelijks sprake was.

Op vrijdag 12 oktober 2007 vond de "roll out" van het eerste treinstel (stelnummer 7201) plaats bij Stadler Rail AG in Bussnang. De treinstellen rijden sinds november 2007 op het traject Nijmegen – Roermond, om te beginnen de spitstreinen Nijmegen – Boxmeer. Sinds 9 december 2007 worden ze structureel ingezet op het gehele traject Nijmegen – Roermond.[2]

Op woensdag 25 juni 2008 vond de "roll out" van het eerste elektrische treinstel met de aanduiding The Flying Dutchman plaats bij Stadler Rail AG in Bussnang. Op 19 september 2008 reed de eerste elektrische Velios op de Heuvellandlijn.[3]

Omdat na verloop van tijd bleek dat het aantal reizigers op de Maaslijn sinds de komst van Veolia sterk was toegenomen, besloot het bedrijf om de capaciteit op die lijn uit te breiden. In september 2008 bestelde Veolia extra tussenrijtuigen om vier dieselelektrisch aangedreven GTW2/6 voor de Maaslijn te verlengen tot GTW2/8. De treinstellen 7207 - 7210 zijn omgenummerd naar respectievelijk 7357 - 7360, waarna Veolia beschikt over 10 driedelige en 6 tweedelige stellen Velios. Om die periode te overbruggen had Veolia twee Buffels, die voorheen op de Maaslijn reden, gehuurd van de NS. Eind november arriveerde ook het laatste treinstel in Nederland, waarmee een einde kwam aan de inzet van de Buffels (DM'90).

Inrichting

De treinstellen hebben een instap op perronhoogte door een uitschuiftrede waardoor rolstoelgebruikers zelfstandig kunnen reizen, er zijn laptopaansluitingen in de eerste klas, airco, TFT- én LED-informatieschermen door de gehele trein en toiletten met gesloten systeem geschikt voor rolstoelgebruikers. De sociale veiligheid is gewaarborgd met camera's en noodknoppen. De stellen zijn voornamelijk wit geschilderd, met horizontale rode en grijze streep en rode deuren. Ook is op de zijkant van het "powerpack" (kort rijtuig met daarin de energievoorziening en aandrijving) een portret te zien van de persoon naar wie het treinstel vernoemd is. Verder zijn de treinstellen voorzien van spiegels.

Dankzij een donker getinte glazen cabinedeur hebben passagiers een vrij uitzicht over machinist en spoorweg. De tweede klas heeft een voor Nederland ongebruikelijke "2+3"-opstelling van de zitplaatsen. De eerste klas heeft de meer gebruikelijke "2+2"-opstelling. Dertien treinstellen met drie rijtuigen (GTW2/8) bieden ieder 193 zitplaatsen en elf treinstellen met twee rijtuigen (GTW2/6) bieden ieder 124 zitplaatsen. Alle treinstellen hebben 16 zitplaatsen in de eerste klas.

Fotogalerij