Materieel '64 vier-delig (Plan T)

Geschiedenis

Het prototype van Mat '64, Plan TT Treinstel Toekomst (treinstel 501) werd gebouwd in 1961 door Werkspoor en is inmiddels gesloopt; dit vanwege de hoge revisiekosten in combinatie met de afwijkende constructie en indeling. In de jaren 1964-1965 werd de vervolgserie Plan T gebouwd, vanaf 1966 werden de tweedelige treinstellen Plan V gebouwd.

Opbouw en techniek

Mat '64 is afgeleid van de enkele jaren daarvoor gebouwde lichtgewicht dieseltreinstellen Plan U en was het eerste materieel met de nu alomtegenwoordige zwenkzwaaideuren. Door de Scharfenbergkoppelingen kunnen de stellen in treinschakeling rijden, maar niet met andere materieelsoorten.

De treinstellen Plan T en de oudste 30 stellen Plan V waren oorspronkelijk groen, vanaf het in 1968 afgeleverde treinstel 431 werden zij afgeleverd in de nieuwe NS-huisstijl, geel met grijs en schuine blauwe banden. De groene stellen kregen in de jaren daarna ook deze kleurencombinatie.

Een duidelijk verschil tussen Plan V en T is het verschil in aantal rijtuigbakken: respectievelijk twee (Plan V) en vier (Plan T). De letters zijn dus niet de beginletters van het aantal bakken. Verder zijn bij de kopbakken op de cabine tegenwoordig de uiterste raampjes (hoekruitjes) bij Plan T grijs geschilderd en bij Plan V geel. Zo is dus aan de kopbak al te zien of het Plan T of Plan V is. Uitzondering hierop vormen de Plan V's die in 2006-2008 bij Veolia op de Heuvellandlijn reden, deze hebben grijze zijruitjes.

Het einde van Plan-T

Nadat enkele jaren geleden aangekondigd is dat er een vervolgserie zou komen voor de V-IRM, en een nieuwe type Sprintertrein (SLT) is er besloten dat Plan-T treinstellen na hun revisietermijn niet meer opnieuw gereviseerd werden en terzijde werden gesteld. Deze treinstellen zijn dan ook ruim 40 jaar oud, en zijn 20 jaar geleden nog volledig gereviseerd. Er waren in 2008 nog geruchten dat de laatste Plan-T zijn laate revisietermijn in 2011 ging eindigen, echter medio 2010 werd besloten geen groot onderhoud meer te plegen. Met de 518 die als laatste treinstel defect ging, was het over en uit voor de Plan-T serie. Er is geen sprake van behoud van een treinstel, en allen zijn inmiddels gesloopt, op enkele na.

Fotogalerij

Statistieken

  • In dienst: Geen
  • In aanbouw: Geen
  • In modernisering: Geen
  • Terzijde: 522, 526
  • Afgevoerd: Nog niet beschikbaar
  • Gesloopt: 501 t/m 521, 523 t/m 525, 527 t/m 531

Laatste update: Niet beschikbaar