Protos

Opbouw

De PROTOS is een (diesel)elektrisch treinstel van de Duitse firma Fahrzeugtechnik Dessau. De trein is een modulair concept en kan worden uitgevoerd met 1 tot 4 rijtuigen en kan worden uitgevoerd in de electrische en een dieselvariant.. De treinen hebben een verlaagde vloer waardoor er een gelijkvloerse instap aanwezig is. Deze vloerhoogte is voor de verschillende perronhoogtes in landen ook verschillend leverbaar: 600, 810 en 1020 millimeter hoog.

Het eerste treinstel (prototype) verliet in september 2006 de fabriek en werd gepresenteerd op de Duitse beurs InnoTrans 2006. Vooralsnog is het Nederlandse vervoerbedrijf Connexxion de enige afnemer van de Protos.

Protos in Nederland

Connexxion heeft als eerste vijf treinstellen en een optie van het type PROTOS besteld voor de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Deze optie betrof 5 stellen met twee bakken.

De eerste treinstellen worden ingezet sinds 23 september 2007. Treinstel nummer FTD01 is een prototype dat alleen gebruikt werd voor proefritten, en is geen eigendom van Connexxion maar van de fabrikant; de treinstellen met de nummers 5031 t/m 5035 worden ingezet in de reizigersdienst. Oorspronkelijk hadden alle vijf treinstellen per 1 september in dienst moeten zijn, maar de bouw liep vertraging op.

Connexxion heeft als eerste vervoerbedrijf in Nederland een voertuig voorzien van een aparte ruimte voor jongeren, toepasselijk genaamd Dance Vallei. Een stiltezone is overigens ook aanwezig, net als een eerste klas.

Zesde treinstel

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het protype-treinstel FTD01 zou worden omgebouwd om als zesde treinstel voor Connexxion te dienen, waarmee er voldoende materieel beschikbaar moest zijn om de pendeltrein tussen Amersfoort en Barneveld Noord door te kunnen trekken naar Barneveld Centrum. Echter deze levering is vanwege het faillissement van de bouwer FTD niet doorgegaan. Als vervanger is er een GTW van Stadler besteld. Deze is sinds het voorjaar van 2013 actief, en is meegekomen met een order van Connexxion om voor dochterbedrijf Breng (in de Achterhoek) ook GTW-treinen te bestellen. 

Fotogalerij

Statistieken

  • In dienst: 5031 t/m 5035
  • In aanbouw: Geen
  • In modernisering: Geen
  • Terzijde: Geen
  • Afgevoerd: Nog niet beschikbaar
  • Gesloopt:Geen

Laatste update: Niet beschikbaar