Thalys

Thalys is de naam van het internationale hogesnelheidsnetwerk van de Franse SNCF (62% aandeel), de Belgische NMBS (28% aandeel) en de Duitse DB (10% aandeel). De Nederlandse NS participeren wel, en zijn de concessiehouder van het Nederlandse deel van de Hogesnelheidslijn Schiphol - Antwerpen, maar hebben geen aandeel in het bedrijf.[1] Het bedrijf is een Belgische onderneming (samenwerkende vennootschap met beperkte aansprakelijkheid) en gevestigd in Brussel.

Sinds 2 juni 1996 voorziet de Thalys in hogesnelheidsdiensten tussen Amsterdam, Brussel en Parijs. Op 14 december 1997 werd het netwerk van de Thalys aanzienlijk uitgebreid. Zo kwamen er in België verbindingen naar onder andere Brugge, Gent en Oostende beschikbaar en begonnen de diensten naar Keulen en Aken. Tegelijkertijd werd de reistijd tussen Brussel en Parijs teruggebracht naar een klein anderhalf uur. Door ingebruikname van nieuwe trajecten tussen Luik en Aken, en ook tussen Antwerpen en Rotterdam, werd de reistijd vanaf december 2009 sterk ingekort. Brussel-Zuid en Amsterdam-Centraal liggen minder dan 2 uur uit elkaar. Vanaf 30 oktober 2011 is er een dagelijkse verbinding tussen Parijs, Brussel en Brussels Airport. Tickets voor dit traject worden verkocht door Thalys, Brussels Airlines en Jet Airways. Vanaf medio 2014 rijdt de Thalys enkele keren per dag ook tussen Amsterdam en Lille.

Materieel

Voor de Thalys-ritten wordt gebruikgemaakt van aparte Thalys-treinstellen in bordeauxrode met zilvergrijze kleurstelling. De treinstellen zijn afgeleid van de Franse TGV-stellen.

Er zijn twee typen treinstellen:

  • De PBA-stellen (Parijs-Brussel-Amsterdam), zijn eigendom van: SNCF (4532-4540) die geschikt zijn voor rijden over het Nederlandse, Belgische en Franse spoornet.
  • De PBKA-stellen (Parijs-Brussel-Keulen-Amsterdam), zijn eigendom van NMBS (4301-4307), DB (4321-4322), NS (4331-4332) en SNCF (4341-4346)). De motorwagens hiervan zijn van een ander type en zijn in tegenstelling tot de PBA ook geschikt voor het rijden over het Duitse spoornet.

Het materieel is sinds 2009 gerenoveerd met een nieuw interieur. Uit onderzoek bleek dat de bordeauxrode kleur onlosmakelijk verbonden is met de Thalys, het interieur is hieraan aangepast. Aan de buitenkant is een zilvergrijze band gekomen die doorloopt tot het logo op de neus. Aan de techniek van de treinstellen zijn verder geen wijzigingen aangebracht.

De Thalys haalt snelheden tot 300 km/h en legt het traject van Amsterdam naar Parijs af in 3 uur en 19 minuten.

Thalys was de eerste treindienst met een internetverbinding via wifi. De wifi is gratis in de eerste klasse, reizigers in de tweede klasse kunnen tegen betaling een toegangskaart krijgen in het barrijtuig. Op het traject Parijs – Brussel is volledige dekking, op de andere routes slechts gedeeltelijk. De transmissie buiten de trein verloopt via een satellietverbinding, die in tunnels en overdekte zones wordt overgenomen door lokale UMTS- en GPRS-netwerken. De koepel op het dak bevat een gemotoriseerde satellietantenne en is goed zichtbaar op de trein. De eerste tests met dit systeem waren in 2004 en sinds 2008 is het volledig operationeel.

Reklame uitvoeringen

De Thalys heeft ook in enkele reklame-uitvoeringen gereden waarbij delen van het treinstel bestickerd werden. Zo is er o.a een uitvoering geweest ter ere van kunstenaar René Magritte, van een filmover stripheld Kuifje en eentje met "Jean-Paul Gaultier"-decoratie.

Laatste update: 29 mei 2020 om 01:54