Fyra V250

De V250 welke ook 'de Albatros' wordt genoemd, is een hogesnelheidstrein voor een samenwerkingsverband van NS HiSpeed en NMBS. Deze trein is ontwikkeld door het Italiaanse AnsaldoBreda en ontworpen door het eveneens Italiaanse Pininfarina. De typeaanduiding V250 is afgeleid van de maximumsnelheid van deze treinen: 250 km/h. Dat is minder dan de topsnelheid van 300 km/h van de Thalys, maar hoger dan de maximumsnelheid van 140 km/h van de treinen bestemd voor het reguliere Nederlandse spoorwegnet en de 160 km/h van de Belgische spoorwegen.

Levering

De vervoersbedrijven NS Hispeed en de NMBS bestelden in 2005 in totaal 19 treinstellen voor levering in 2007. Hiervan zijn 16 stellen bestemd voor NS Hispeed en 3 voor de NMBS. Er werd een optie genomen op nog 6 stellen. In 2010 werd bekendgemaakt dat de NMBS een extra treinstel gaat aanschaffen, waarmee het totaal aantal uitkomt op 20. De overige 19 treinstellen hadden reeds in 2007 geleverd moeten worden. Door problemen bij AnsaldoBreda is de levering echter ruim vijf jaar vertraagd.

Op 7 juli 2009 werd het eerste treinstel gepresenteerd aan de pers, tegelijk met de bekendmaking van de naam Fyra voor de treindiensten tussen Amsterdam, Rotterdam, Breda, Antwerpen en Brussel waarop de V250 zal worden ingezet. De treinen werden voorlopig nog niet ingezet. Eerst werden de proefritten voortgezet. Die begonnen in 2008 op het testtraject bij het Tsjechische dorp Velim, waar een enkele V250 enige tijd aan de kant leek te staan vanwege technische problemen.

Eind 2011 waren er uiteindelijk acht V250-treinstellen in Nederland. Het eerste treinstel, dat op 28 april 2009 het land binnenkwam was een prototype voor testritten. Dat treinstel bevatte dan ook geen passagiersstoelen, maar alleen apparatuur. Na afloop van de testritten is deze apparatuur verwijderd en werd het treinstel verder ingericht. De trein is van buiten was wel volledig afgemaakt.

Op 12 mei 2009 werd het tweede treinstel naar Nederland gebracht,waarna op 26 januari 2010 het derde het land binnenkwam. Deze was niet gereed en nog niet rijvaardig voor eventuele proefritten. Het vierde proefstel is in juni 2010 en het vijfde treinstel zijn op 12 oktober 2010 in Nederland aangekomen, nadat het eerst enkele maanden proeven had doorstaan in de klimaatkamer in Wenen.

Sinds maart 2012 zijn de treinstellen 4804, en 4805 opgenomen in een "loan and use"-constructie waarbij NS Hispeed de trein van AnsaldoBreda kan vorderen voor opleidingsritten voor het personeel, die met name op dinsdag en woensdag(ochtend) plaatsvinden. Op 16 mei werd de 4806 (die voorheen als 4882 door het leven ging) aan de "loan and use"-constructie toegevoegd, waardoor NS Hispeed de beschikking kreeg over een derde V250-treinstel om de laatste testen mee te nemen en personeel op te leiden.

De drie treinstellen voor de NMBS administratief kwamen in 2012 in eigendom van eerdergenoemde maatschappij, maar de stellen zullen uiteindelijk aan NS Hispeed geleverd worden. De treinstellen 4804, 4805 en 4806 werden vervoglens aan NS HiSpeed overgedragen.

Ernstige gebreken

De inzet tussen Breda - Brussel met de V250 is in december 2012 van start gegaan, echter in januari 2013 is deze trein buiten dienst gesteld vanwege veelvuldige en kwalitatieve en veiligheidsproblemen. Zo bleek dat er door sneeuw ernstige schade aan de trein is opgelopen, waarbij de hoogste inspectie van België de trein een rijverbod gaf, Niet veel later heeft de NS de trein ook buiten dienst gesteld.

Eind mei 2013 werd bekend gemaakt volgens een rapport, die namens de NMBS door onderzoeksbureau Mott McDonald is opgesteld, dat de Fyra 'levengevaarlijk' is. België zelf is uit het project gestapt. Het aanpassen zou mogelijk nog 18 tot 24 maanden kunnen kosten.

Op 3 juni 2013 werd bekend gemaakt dat de NS defintief met de trein is gestopt. Zodra de juridische zaken met de bouwer zijn afgehandeld zullen de treinen mogelijk terug gaan naar de fabrikant. De toekomst van dit stel is vanwege de rechtsgang met de AnsaldoBreda nog uiterst onzeker.

Techniek

Deze treinen zullen een maximum snelheid bereiken van 250 km/h. Dit is prima te doen in Nederland, vergeleken met de hoge snelheid en de lange afstanden van de TGV in Frankrijk. De treinstellen zullen onder verschillende spanningen kunnen rijden, deze zijn: 25kV/50Hz, 15kV/16,7Hz, 3kV gelijkstroom en 1,5kV gelijkstroom. De treinstellen worden uitgerust met de treinbeïnvloedingssystemen ERTMS/ETCS en BAcc/SCM. Daardoor kunnen ze worden ingezet in Nederland en België. Vooralsnog zal de inzet beperkt blijven tot deze twee landen..

Interieur

Het interieur kent rode eersteklas stoelen en een blauwe tweedekas stoelen voorzien van een zachte stof. In zowel de eerste klascoupe's als de tweede klas coupe's is er bij de vis-a-vis zitplaatsen een handig klaptafeltje geplaatst langs beide stoelen. In het interieur komt de vorm en illustrerende glinstering van diamant sterk naar voren.

Voor het reizigersgemak zijn er lichtkranten boven de tussendeuren geplaatst die stations aangeven waar de trein zal stoppen. Tevens is er de mogelijkheid om de actuele snelheid hierop af te lezen.

Indeling

De indeling van de Fyra is als volgt:
Binnenkort beschikbaar

Inzet

De V250 treinstellen zouden gebruikt worden voor binnenlandse shuttle-diensten en ter vervanging van de huidige Beneluxdienst tussen Nederland en België. De geplande dienstregelingen waren:

  • Amsterdam – Schiphol – Rotterdam
  • Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Breda
  • Den Haag – Rotterdam – Breda
  • Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Antwerpen – Brussel 

Nu de inzet van de V250 beëindigd is worden er weer getrokken materieeltreinen (ICR) gebruikt in combinatie met TRAXX-locomotieven. Deze zijn weer in de blauw-gele NS huisstijl geschilderd, waarbij de zuurstokkleuren zijn vervallen. De snelheid blijft beperkt tot 160 km/h.

Fotogalerij

Statistieken

  • In dienst: Geen
  • In aanbouw: Geen
  • In modernisering: Geen
  • Terzijde: 4801 t/m 4816, 4881 t/m 4883
  • Afgevoerd: Nog niet beschikbaar
  • Gesloopt:Geen

Laatste update: Niet beschikbaar