NS reageert terughoudend op voorstel voor intercitystop Hoogeveen

Het inzetten van IC-Regio zorgt voor een veel betere treinverbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland. Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de gemeente Hoogeveen. Het gaat om een voorstel om intercity’s door te trekken van Lelystad tot Zwolle en Groningen en vice versa, waarbij ook de tussenstations aangedaan worden.

Het resultaat van die aanpassing is dat Hoogeveen en veel andere stations weer een rechtstreekse intercity naar Amsterdam Centraal en Schiphol krijgen. In het voorstel krijgen bijvoorbeeld knooppunt Zwolle, Kampen Zuid en Dronten in de spits vier intercity’s per uur.

Sinds de verdwijning van Hoogeveen uit de Intercity ongeveer vijf jaar geleden, probeert de gemeente al enkele jaren te lobbyen voor een nieuwe Intercity-stop, maar tevergeefs. Volgens de NS zou er geen ruimte meer zijn in de dienstregeling om hier te stoppen.

NS: Terughoudend over verbinding

De Nederlandse Spoorwegen willen serieus naar het idee kijken om een IC-Regio verbinding op te zetteb, maar kan niks garanderen. "We gaan er serieus naar kijken, maar het is niet zo dat het morgen is geregeld. Ik weet dat het de wens van Hoogeveen is om een intercitystop te hebben. Op dit moment kiezen we daar niet voor, omdat dat te maken heeft met snellere verbindingen naar de Randstad. Een extra stop kost extra tijd.", aldus de NS-regiodirecteur Ineke van Gent.


Foto: Silver Spoon; Wikipedia (archief)