Nedersaksen: Niet teveel haast met herstel Friesenbrücke

Het oordeel over de manier waarop de Friesenbrücke bij Weener wordt hersteld, hoeft er van deelstaat Nedersaksen niet per se voor Pasen te liggen, wat de Duitse spoorwegen beloven.

Nog steeds wordt er door de Duitse Spoorwegen en andere partijen gebogen over het herstel van de Friesenbrücke die eind 2015 door een vrachtschip total-loss geramd werd. Omdat hiermee de spoorverbinding tussen Weener en Leer gestremd is wordt er aangedrongen op spoedig herstel.

De plannen moeten niet te snel uitgevoerd worden, waarschuwt staatssecretaris Daniela Behrens (SPD) van Nedersaksen. "Het mag geen overhaast besluit worden, er is gedegen onderzoek nodig. We moeten er straks weer honderd jaar gebruik van kunnen maken’’.

Herstel van de brug in de oude situatie is volgens de initiatiefnemers van de Wunderline (de oprichters van de betere spoorverbinding tussen Groningen en Bremen) niet genoeg die te realiseren. het spoor zal dan maar enkelspoor blijven, wat de capaciteit niet ten goede zal komen. Zeker niet als er nog tien maal per daags vrachttreinen over zullen gaan rijden.

Onderzoeken

Wunderline heeft twee onderzoeken werden in Oldenburg gepresenteerd. Er blijkt uit dat de spoorlijn en de sociaal-economische ontwikkelingen in de grensregio elkaar versterken, maar dat de Wunderline het niet van regionaal vrachtverkeer moet hebben. Dat levert volgens onderzoekers amper tien vrachttreinen per dag op. Hierbij moet wel worden geinvesteerd in de infrastructuur met inhaalsporen en elektrificatie van de spoorlijn.


Foto: H. Boorsma