RegioJet gaat concurrentie aan met RailJet

Vanaf december start RegioJet met vier treinen tussen Wenen en Praag. Daarmee opent de private spooronderneming de aanval op de al rijdende Railjet van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) en de Tsjechische Spoorwegen (CD).

RegioJet hoopt zich op het gebied van service en prijs te onderscheiden. In een persbericht benadrukt het bedrijf de all-inclusiveformule: elke treinreiziger kan aan boord van de trein rekenen op gratis internet, tijdschriften, kranten en warme dranken. RegioJet heeft nu al via dochterbedrijf Student Agency een frequente busdienst tussen Wenen en Praag. Tickets voor de 4,5 durende busrit zijn vaak verkrijgbaar tussen de 10 en 15 euro per persoon.

Wat de reistijd wordt van de treinrit, heeft RegioJet niet bekend gemaakt. De Railjet, die iedere twee uur rijdt, doet er iets minder dan vier uur over. Als Railjet de bestaande zeven treinen in stand houd, komen er tussen de Oostenrijkse en Tsjechische hoofdstad dus 11 treinen per dag te rijden.

RegioJet is sinds 2009 actief als 'open acces vervoerder' in Tsjechië. Dit betekent dat het bedrijf geen concessie heeft gewonnen, maar op eigen kracht de concurrentie aan gaat. In Tsjechië richt RegioJet zich op de lange afstandsreiziger. In 2011 won het bedrijf ook een contract voor regionale treinen in Slowakije. Daarmee is RegioJet ook de eerste die het opneemt tegen de ZSSK, het Slowaakse spoorbedrijf. RegioJet beweert 8 miljoen reizigers per jaar per trein te vervoeren, en nog een vergelijkbaar aantal per bus.

Foto: Miropiro (Wikipedia)
Reizigers in een RegioJet (Foto: Miropiro)

Bron: Treinreiziger