ProRail belooft meer aandacht voor goederenvervoerders

ProRail is in het verleden teveel “reizigers minded” geweest, terwijl er te weinig oog was voor goederenvervoerders. Dat zegt John Voppen, directeur Operatie bij ProRail.

"Goederenvervoer per spoor is belangrijk voor onze economie. Als we willen dat de Nederlandse haven groeit, dan is snel vervoer naar het achterland heel belangrijk. De trein speelt daarin een hele belangrijke rol" legt Voppen uit. Om meer ruimte te geven aan goederenvervoerders zijn er een aantal maatregelen nodig.

"De meeste goederentreinen zijn 450 a 500 meter lang, terwijl een goederentrein bij een lengte van 700 a 750 een betere prijs-kwaliteit verhouding heeft. Vorig jaar hebben we daarom als proef bij Tata Steel de goederensporen verlengd. Dat soort maatregelen willen we op meer plekken nemen, zodat langere goederentreinen mogelijk worden", legt Voppen uit.

Verkeerde afspraken

In 2016 waren er meer treinen te laat dan afgesproken. Daarvoor krijgt de spoorbeheerder een boete opgelegd van het ministerie. Maar eigenlijk heeft ProRail verkeerde afspraken gemaakt met het ministerie, stelt topman Pier Eringa nu. "Als een goederentrein meer dan 3 minuten te laat is, wordt deze nu als te laat beschouwd. Maar voor goederenvervoerders is een vertraging van een paar minuten totaal onbelangrijk".

KNV, de werkgeversvereniging van de spoorgoederenvervoers, bevestigt de lezing van Eringa. “Een reiziger kan door drie minuten vertraging een aansluiting missen, maar voor een container op weg naar bijvoorbeeld Italië maakt drie minuten niets uit” schrijft KNV in een persbericht. “Goederenvervoerders willen dat ProRail met flexibiliteit ruimte vindt op het spoor voor iedere goederentrein.”

CO2 uitstoot

Dagelijks rijden er zo’n 165 goederentreinen in Nederland. Gemiddeld genomen vervoert een goederentrein evenveel goederen als 56 vrachtauto’s. Volgens ProRail is de CO2-uitstaat van een trein 80% lager dan die van een vrachtauto. Om het goederenvervoer per spoor te stimuleren is de Betuweroute aangelegd. Die is dit jaar 10 jaar oud. Het aantal goederentreinen dat over de Betuweroute rijdt is lager dan vooraf werd voorspeld.

Keyrail-directeur Sjoerd Sjoerdsma voorspelde destijds dat binnen 2 jaar de lijn dagelijks 150 treinen zou verwerken. Toenmalig minister Eurlings was iets voorzichtiger en dacht dat binnen vijf jaar het aantal goederentreinen zou groeien naar 150 treinen per dag. Maar beide hebben ongelijk gekregen. Sterker nog: de Betuweroute kan voorlopig helemaal geen 150 treinen per dag aan. Er was aanvankelijk ruimte tot ongeveer 110 goederentreinen per dag, maar sinds 2015 zijn er werkzaamheden aan het spoor in Duitsland. Daardoor is de capaciteit voorlopig veel beperkter. Pas in 2022 zal het mogelijk zijn om te groeien naar 150 goederentreinen per dag via de lijn.

Werkzaamheden Duitsland

In Duitsland wordt er tot 2022 gewerkt aan een derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen. Dit moet dan zorgen voor een directe spoorverbinding van de Rotterdamse Europoort haven naar het Duitse Ruhr-gebied. Dat spoor maakt deel uit van de European Railfreight Corridor RhineAlpine. Circa 15.000 goederentreinen hebben vorig jaar door die werkzaamheden gereden via een andere route (via Breda of Oldenzaal) of te maken gehad van een gewijzigde dienstregeling. Goederenvervoerders die last hebben van de werkzaamheden kunnen via een subsidieregeling een vergoeding krijgen voor de omleidingskosten.

Archieffoto: ProRail
Archieffoto: ProRail

Bron: Treinreiziger