Eurostar presenteert e320-trein voor route Brussel-Londen

Eurostar, de hogesnelheidstrein die het Verenigd Koninkrijk met het Europese vasteland verbindt, heeft vandaag voor het eerst zijn e320-trein op de route Londen-Brussel gepresenteerd. Deze trein zal officieel aanstaande zondag 28 mei zijn eerste rit op dit traject maken. Later dit jaar zal deze naar Amsterdam gaan rijden.

De presentatie werd gepresenteerd door Nicolas Petrovic (CEO Eurostar), Marjon Kaper (directeur NS International) en Michel Jadot (algemeen directeur NMBS). Tijdens het evenement werd er een rondleiding door de trein gegeven.

De komst van de nieuwe treinen op het traject tussen Brussel en Londen maakt deel uit van een investeringsprogramma van Eurostar in zijn treinen, stations en diensten ter waarde van 1 miljard Britse pond. Het bedrijf heeft 17 nieuwe e320-treinen aangekocht en de huidige treinen zijn 'tot in de kern vernieuwd'. De trein zelf heeft plek voor 900 passagiers wat in vergelijking vijf keer meer is dan een vliegtuig van het type Boeing 737.

De reistijd van Amsterdam naar Londen zal 4 uur en 9 minuten gaan duren. De terugreis van Londen naar Amsterdam zal een kwartier korter duren, omdat de trein een kortere stop heeft gepland in Brussel. De extra tijd die op de heenreis nodig is is bedoeld voor een veiligheidscontrole voordat de trein naar het Verenigd Koninkrijk rijdt.

De trein zal aan het eind van dit jaar voor het eerst vanaf Amsterdam gaan rijden. Een exacte datum konden zowel de NS als de Eurostar niet geven, maar ze verwachten dat de trein voor Kerst zal gaan rijden. Een logische datum zou zelfs 10 december 2017 zijn, wat de datum is waarbij de nieuwe dienstregeling voor 2018 in zal gaan.

Belangrijke investering in Brussel - Londen

Het interieur van de nieuwe trein is ontworpen door het Italiaanse designhuis Pininfarina, welke internationale bekendheid geniet van iconische auto-ontwerpen voor onder meer Ferrari en Maserati. De trein zelf is een door Siemens gebouwde Velaro. De nieuwe treinen kunnen 20% meer reizigers vervoeren dan de huidige treinen. Het aerodymische design, het elegante interieur, de gratis wifi-verbinding en de mogelijkheid om 300 uur aan films en series voor reizigers die ze kunnen streamen naar hun tablet, smatphone of laptop, tillen de nieuwe treinen naar een ongekend niveau van stijl en comfort, en zorgen voor een ongekende en gewaardeerde ervaring.

Vernieuwde vertrekhal

De introductie van de e320 op de route Brussel-Londen volgt op een uitvoerige renovatie van de Eurostar-terminal in Brussel-Zuid. De vertrekhal werd uitgebreid en de incheckruimte is hierbij efficiënter gemaakt. Nieuwe hoogstandjes, waaronder de eGates (elektronische paspoortlezers) met gezichtsherkenning zullen de drukte en wachtrijen van reizigers tijdens de zomer zeker verminderen.

Laatste voorbereidingen voor de rechtstreekse verbinding Londen-Amsterdam

De Eurostar heeft de afgelopen periode al de nodige voorbereidingen getroffen voor de uitbreiding naar Nederland. De e320-treinen reden al eerder sinds november 2015 succesvol tussen Londen en Parijs. Deze zijn geschikt voor de landen Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België en Nederland.

Het afgelopen jaar zijn er er al diverse proeven met de nieuwe treinen gehouden op het Nederlandse spoorwegnet en zijn tevens tiental NS-machinisten opgeleid om op de trein te mogen rijden. De opleiding voor hen heeft 14 dagen geduurd waarbij ze zowel kennis hebben gemaakt met de echte trein als met een speciale simulator in London.

Omdat het Verenigd Koninkrijk buiten de Europese Schengenzone ligt, gelden er zeer strenge veiligheidseisen. Hierbij is het verplicht dat reizigers en bagage nauwkeurig worden gecontroleerd voordat ze de grens overgaan. In Amsterdam zal hiertoe een nieuw gebouw worden gebouwd op het perron van spoor 15 waar men kan inchecken en waar de reizigers met hun bagage worden gecontroleerd. Deze zijn door ingenieursbureau Nelissen ontworpen.

Ook in Rotterdam zullen deze faciliteiten voor de controles, douane en inchecken worden gehuisvest. De komende periode zal spoor 1 op Rotterdam Centraal worden omgebouwd tot een speciaal perron voor de Eurostar. Hiervoor zal het perron verbreedt worden waarbij het huidige spoor 1 komt te vervallen, waarbij het nu nog tussengelegen spoor 2 dan het perronspoor zal worden.

Concurrentie met vliegreizen

De verbinding tussen Londen en Amsterdam is een van de belangrijkste internationale luchtvaartroutes in Europa, met jaarlijks meer dan drie miljoen zakenreizigers en toeristen. Met een comfortabele en snelle reis tussen centrum van Londen en het hart van Amsterdam versterkt Eurostar de verbinding tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland en transformeert het bedrijf de manier van reizen tussen deze belangrijke financiële en toeristische centra. Hiermee is de Eurostar een gewaagde concurrent met de vele vliegtuigmaatschijen die gezamelijk in het hoogseizoen verantwoordelijk zijn voor 60 vluchten per dag.

Nicolas Petrovic, CEO Eurostar: "De introductie van de e320-treinen op de route tussen Brussel en Londen is een belangrijke stap om de reiservaring van onze reizigers verder te verbeteren. De vraag naar reizen per hogesnelheidstrein in plaats van per vliegtuig is in opmars, dus wij maken ons op om ons netwerk tot Amsterdam en Rotterdam uit te breiden. De introductie van onze nieuwe, rechtstreekse dienst op deze drukke route betekent een belangrijke groeimogelijkheid voor ons bedrijf."

Michel Jadot, directeur Marketing & Sales NMBS: "De resultaten van onze inspanningen om de Channel Terminal om te vormen in een grotere en meer heldere check-in zone zijn nu zichtbaar voor iedereen. De capaciteit is toegenomen, in lijn met de nieuwe treinen op de Brussel-Londen route die meer passagiers kunnen vervoeren. Bijzondere aandacht ging naar de verbetering van de reizigersstromen: de nieuwe, grotere check-in structuur van de terminal biedt een fel verbeterde toegang. Deze inspanningen moeten toelaten de rol van Brussel als belangrijk Europees spoorknooppunt te versterken."

Marjon Kaper, managing director NS International: "De voorbereidingen voor de directe verbinding tussen Amsterdam en Londen in een samenwerking van Eurostar en NS lopen goed. Met alle partners werken we hier hard aan. Voor NS en alle partners is vandaag dan ook een bijzondere dag, omdat met het rijden van de nieuwe trein van Londen naar Brussel de ’Amsterdam Route‘ letterlijk dichterbij komt. We zien enorm veel belangstelling en potentieel voor deze snelle verbinding tussen deze topbestemmingen: Londen voor bezoekers vanuit Nederland en Amsterdam en Rotterdam als nieuwe hotspots voor de Britse reiziger".

  • Binnenkort gaan we in een aparte reportage dieper in op de nieuwe e320-trein van Eurostar.

Foto: Treinenweb
Marjon Kaper van NS International is zeer lovend over de nieuwe e320 trein.


Nicolas Petrovic voor zijn nieuwe e320-trein

Foto: Treinenweb
Het personeel van de Eurostar-trein welke met de Britse en de Belgische vlaggen poseren.
Foto's: Treinenweb