Impact staking op treinverkeer blijkt klein

De eerste werkonderbreking bij FNV heeft voor een beperkte hinder bij reizigers gezorgd. Tussen 5:00 en 8:30 uur zijn er 35 treinen uitgevallen, meldt de Nederlandse Spoorwegen. Om 9:00 uur is iedereen weer aan het werk gegaan.

De FNV had spoorpersoneel in Den Haag en Zwolle opgeroepen te staken. Daaraan hebben in totaal 37 mensen gehoor gegeven. De meeste treinen, ook rond Zwolle en Den Haag, hebben ondanks de werkonderbreking door een deel van het NS-personeel gewoon gereden. In Den Haag vielen iets meer treinen uit dan in Zwolle. FNV is toch tevreden.”Het was ook niet ons doel om de reizigers te treffen,” aldus een woordvoerder van de vakbond. NS betreurt de overlast die reizigers hebben ondervonden.

Website GeenStijl had zondagavond al de hand gelegd op het Twitter-communicatieplan van FNV. Daarin krijgen FNV-leden op voorhand het advies om ’s middags te melden dat de actie een succes is geweest en dat reizigers steun hebben betuigd aan de stakers.

FNV is boos op het management van NS. “Die zijn het hele weekend bezig geweest om extra personeel en materieel in te zetten om de staking te omzeilen. Dat hebben we in ieder geval bereikt. Dit is een begin, een schot voor de boeg,” zegt een woordvoerder van de FNV tegenover persbureau ANP. FNV Spoor gaat de actie woensdag met de achterban evalueren en dan het verdere traject bepalen. “Het kan zijn dat we het nog een keer doen of dat we op gaan schalen. Daar zal woensdag meer duidelijkheid over komen.”

Dagblad De Stentor meldt dat de hinder beperkt is gebleven omdat NS ritnummers heeft gewijzigd. Volgens De Stentor bestaan er daardoor geen ‘besmette treinen’ meer en kon het extra opgeroepen personeel op deze manier de treinen overnemen van hun collega’s die wel staken. NS ontkent echter. “Er worden geen treinen bewust omgenummerd en ook wordt geen besmet werk uitgevoerd door uitzendkrachten,” zegt NS in een reactie. Ook uit reisinformatie blijkt dat ritnummers niet (op grote schaal) zijn aangepast.

Reizigers die vertraging hebben ondervonden door de staking, kregen een kop koffie of thee aangeboden op de stations Zwolle en Den Haag CS. “Het lijkt erop dat reizigers goed geïnformeerd zijn. Zeker op Den Haag CS lijkt het iets rustiger dan normaal op een maandagochtend,” meldt het spoorbedrijf.

De actievoerende NS-werknemers willen afdwingen dat de NS weer meebiedt op de concessies voor regionale lijnen en stoppen met het weghalen van werkgelegenheid uit de regio’s. Zij vinden ook dat NS de werkgelegenheid van de winkels en horeca op stations in eigen beheer moet houden en ze willen dat er op alle dubbeldekkers twee conducteurs worden ingezet. De FNV en het spoorbedrijf hebben hier al diverse keren over gepraat, maar dat heeft in de ogen van de bond niks opgeleverd.

“De NS zegt dat ze willen blijven praten, maar dat doen we al 1,5 jaar. Er komen geen goede afspraken. Ze willen alleen kopjes koffie drinken, maar kunnen en willen niks. Dan houdt het een keer op,” aldus de FNV. De grootste spoorvakbond VVMC en ook vakbond CNV zijn nog wel in gesprek met NS.

Foto: Alexander Espéret
Foto: Alfenaar

Bron: Treinreiziger