Siemens presenteert prototype Rhein-Ruhr Express

Siemens presenteerde eerder deze week het eerste prototype van de Rijn-Ruhr Express (RRX). De eerste testen van de nieuwe elektrische trein zal nu plaats gaan vinden in het Siemens Test and Validation Center (PCW) in Wegberg-Wildenrath.

De eerste zeven prototype-treinen zullen in opdracht van de PCW worden ingezet en in de komende maanden uitgebreide tests ondergaan voordat ze hun eerste testrit op het Duitse spoorwegnet zullen uitvoeren. De RRX moet eind 2018 in dienst zijn in de Rijn-Ruhr-regio.

"De start van de testen bij de PCW laat zien dat we goed op schema liggen met het RRX-project. We testen hier of de treinen geschikt zijn voor hun dagelijkse dienst voor tussen de steden in Noordrijn-Westfalen. De volledige RRX-vloot zal hier in gebruik zijn. "aldus Sabrina Soussan, CEO van de Siemens-tak die treinen bouwt.

Opdracht

Siemens is in maart 2015 in opdracht van de specialistenverenigingen Nahverkehr Rheinland (NVR), Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL), Schienenpersennahverkehr Rheinland-Pfalz Nord (SPNV-Nord), Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) en Nordhessischer Verkehrsverbund NVV) om 82 Desiro HC-treinen te leveren en een onderhoudscontract voor een periode van 32 jaar te tekenen. De order heeft een totale waarde van meer dan € 1,7 miljard.

Desiro als basis

Siemens heeft een nieuw ontwerp ontwikkeld voor de RRX vloot op basis van het succesvolle Desiro platform. Het concept van de trein combineert 'state-of-the-art technologie'. Elke trein bestaat uit vier rijtuigen, waarvan de uiteinden enkeldeks zijn, en de middelse twee dubbeldekkers zijn. Elke trein heeft een zitcapaciteit van 400 personen. De treinen zijn ontworpen in een wit, grijs, zwart en oranje kleurenschema. Het ontwerp van de RRX gaat door in het interieur, waar royale zichtlijnen en grote ramen een aangename sfeer geven.

Daarnaast heeft de RRX Wi-Fi toegang en stopcontacten in de hele trein, uitklaptafels en leeslampjes in de eerste klasse, evenals geavanceerde informatiesystemen en energiezuinige airco's.

De trein zelf heeft een maximumsnelheid van 160 km/u.

Foto: Siemens

Foto: Siemens

Foto: Siemens

Foto: Siemens
Foto's: Siemens