Stadler onthult eerste FLIRT voor Verenigde Staten

TreinbouwerStadler en het Amerikaanse in Texas gelegen spoorwegbedrijf Fort Worth Transportation Authority (FWTA) zullen de eerste FLIRT voor de TEXRail-commuter spoorlijn presenteren bij APTA Expo 2017 een Amerikaanse beurs voor vervoer. Hiermee wordt voor het eerst in een FLIRT-trein onthuld in Amerika, nadat ze in het verleden diverse treinen van het type GTW hebben gebouwd voor in de VS.

Het contract voor de levering omvat acht FLIRT-treinen, en werd in juni 2015 ondertekend. De trein zal aangedreven worden door diesel-elektrische aandrijving, en zal binnenkort worden in dienst worden gesteld om te reizen op de TEXRail-lijn tussen Fort Worth en Dallas / Fort Worth International Airport.

"We zijn enthousiast om deze slanke treinen naar Fort Worth en Dallas te brengen," zei Paul Ballard, president / CEO van FWTA. "We hebben de vele stadia van fabricage en afwerking bekeken, en we konden niet meer dan tevreden zijn."
 
Peter Spuhler, CEO en eigenaar van Stadler, zegt: "We zijn trots om onze bestseller voor het eerst in de VS te presenteren in samenwerking met de FWTA en zijn ervan overtuigd dat de FLIRT-treinen die zijn gebouwd in de Verenigde Staten een markant figuur in Texas zal worden, en de passagiers in en rond Fort Worth een nieuw niveau van reiscomfort zal bieden. '

FLIRT voor FWTA

De acht FLIRT treinen voldoen aan de eisen van de Americans with Disabilities Act. De brede voordeuren en de ruime benedenverdieping maken het makkelijk voor passagiers om aan boord te gaan en uit te gaan. Elke trein is uitgerust met 224 zitplaatsen met bijzettafels en USB-poorten, evenals een toilet, en voldoet daarmee aan de verschillende comfortbehoeften van passagiers. De ergonomische bestuurderscabine van de trein, het intuïtieve ontwerp en de slimme bedieningspanelen bieden personeel aan boord met een moderne en comfortabele werkplek. De nieuwe FLIRT-treinen vormen in december 2018 een onderdeel van de commerciële vloot van TEXRail.
 
De nieuwe treinen voor TEXRail zijn ontworpen voor een maximale snelheid van 130 km/uur, en hebben een lengte van 81,1 meter. Elke trein is uitgerust met twee Deutz TCD 16.0 V8 520 kW dieselmotoren en voldoet hiermee aan de wettelijke normen en standaarden.

De FLIRT-treinen voor de FWTA zijn hoofdzakelijk gefabriceerd in de gehuurde Stadler-fabriek in Salt Lake City, in de staat Utah.

Uitbreiding tot aan Silicon Valley

Stadler zal de komende tijd in Amerika niet stilzitten met de bouw van nieuwe treinen voor zijn land. Zo worden er in de nabije toekomst ook zestien zes-delige dubbeldekstreinen gebouwd in de Silicon Valley. Het contract, dat in augustus 2016 in San Mateo, Californië werd ondertekend, bevat tevens nog eens een optie voor nog eens 96 dubbeldekkers. Met deze order is uiteindelijk in totaal 551 miljoen dollar gemoeid.

De eerste Stadler dubbeldekker trein zal in augustus 2019 naar de VS worden afgeleverd en in 2020 officieel in dienst worde gesteld nadat alle benodigde en verplichtte tests zijn geslaagd.

Ze zullen worden ingezet tussen San Francisco en San José gaan rijden. De afstand tussen deze plaatsen is ongeveer een ruim uur.

Foto: Stadler
Foto: Stadler