Spanningwisseling blijft voor problemen zorgen bij EuroBahn

De Eurobahn tussen Hengelo en Bad Bentheim blijft geplaagd worden door problemen met de materieelinzet van treinen. Problemen met de spanningswisselling hebben er voor gezorgd dat de afgelopen week tal van treinen in Hengelo uitgevallen zijn.

De treindienst die eigenlijk al eind 2017 van start had moeten gaan, maar wat na uitstel eindelijk op 27 februari van start ging, verloopt nog niet van een leien dakje. Nog elke dag vallen er treinstellen in Hengelo uit vanwege problemen met de spanningswisseling. Dat bevestigt vervoerder Keolis Deutschland tegenover het AD.

"Er zijn drie treinstellen die een storing hebben in de beveiligingssystemen voor Nederland en Duitsland", laat woordvoerder Nicole Pizzuti van Keolis Deutschland aan de krant weten. "Daardoor kunnen deze treinstellen alleen in Duitsland ingezet worden." Daardoor zijn er te weinig treinen beschikbaar om de volledige dienstregeling te kunnen rijden.

Hoewel er nog geen zicht is op een definitieve oplossing, werkt de vervoerder samen met treinbouwer Stadler er hard aan om de treindienst stabiel te houden:

"Afgelopen week hebben we opnieuw testritten op het grensbaanvak gedaan om eventuele invloeden vanuit de infrastructuur te meten. Voor het herstel van de treinen gebruiken we werkplaatsen in Münster en Hamm, maar één van de treinstellen is ook in de Stadler-werkplaats in Hengelo geweest”, legt Pizutti uit. „We betreuren de situatie voor onze reizigers ten zeerste en doen er alles aan om de nieuwe treinstellen stabiel in de treindienst te integreren. Jammer genoeg kunnen we nog niet zeggen wanneer de problemen verholpen zijn.”

Daarnaast vallen er af en toe treinen spontaan uit door een defect aan de spanningsherkenning voor het gelijkstroomnet.  „Een treinstel is na zo’n storing voor de rest van de dag niet meer inzetbaar onder het Nederlandse spanningsnet”, aldus Pizzuti.

Problematische start

De internationale stoptrein welke de opvolger van de in 2013 beëindigde Grensland Express is, zou aanvankelijk al eind 2017 moeten beginnen, maar vanwege problemen met de toelating van de treinstellen werd dit opgeschort naar 14 januari. Ook bleek dat de treinstellen toen niet vlekkeloos reden, waarbij er problemen waren met het omschakelen naar de spanning. Uiteindelijk werden de treindiensten tussen Hengelo en Bad-bentheim geschrapt tot 27 februari, waarbij er in de tussentijd vele proefritten gereden werden om tot een betrouwbare dienstregeling te kunnen komen.

Oplossing

Keolis Deutschland, onderdeel van moederbedrijf Eurobahn, belooft beterschap. Maar de woordvoerder gaf wel aan dat er naar een goede oplossing gekeken wordt, hoewel nog niet bekend is waneer die er zal zijn. Als vervanger tijdens uitvallende treinen is er ook een busverbinding beschikbaar. Die is overigens wel keurig op tijd.

Foto: Pronkie002
Foto: Pronkie002