Vertraging voor nieuwe grote reisinformatieborden

Reizigers op station Utrecht Centraal, Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal moeten nog even geduld hebben tot daar weer net als vroeger een groot vertrektijdenbord komt. De NS en ProRail hadden vorig jaar juli aangekondigd dat deze weer zou terugkeren, echter is het bord vertraagd.

Volgens ProRail en NS bleek dat het gat tussen de aanbiedingen en hun wensen te groot was, waardoor er geen match met geinteresseerden kon worden gesloten. Daarom is besloten de  aanbesteding opnieuw te starten.

"Kwaliteit gaat boven tijd, zo ook bij deze reisinformatieschermen. We willen een betrouwbaar en kwalitatief scherm kunnen bieden waarvan veel reizigers, sinds het afscheid van het grote blauwe klapperbord in Utrecht, hebben aangegeven dit graag terug te willen zien.", zegt NS-woordvoerder Anita Middelkoop.

"Ook vinden we het belangrijk dat de schermen voor een lange tijd mee kunnen. We hebben er alle vertrouwen in dat we de nieuwe aanbesteding zo snel mogelijk kunnen starten.", vervolgt ze.

Digitaal informatiebord

Hoewel veel reizigers nog heimwee hebben naar het oude klapperbord, die tot 2013 nog het icoon in de Utrechtse stationshal hing, zegt de NS dat er weer voor een digitaal bord wordt gekozen. Deze heeft enkele jaren vanaf de ontmanteling van het oude blauwe klapperbord in Utrecht op die plaats gehangen, maar is vanwege de verbouwing van de stationshal uiteindelijk verwijderd, en in twee aparte delen op Schiphol komen te hangen.

De NS en ProRail zijn in afwachting van de aanbesteding al druk bezig met het treffen van voorbereidingen. "Zo zijn we bezig met de bepaling van de locaties, de praktische zaken zoals de ophangsystemen en natuurlijk de vormgeving van de schermen."

Waneer de nieuwe schermen er hangen is onbekend, maar naar verwachting lijkt dit niet heel lang te duren. In de tussentijd blijven op alle stations ook kleinere schermen te vinden met de actuele vertrektijden van de eerstvolgende treinen.

Foto: Treinenweb
Het oude digitale bord welke in Utrecht Centraal hing, en die het oude klapperende bord verving.
Foto: Treinenweb