Stations Amsterdam Centraal en Zuid voor 350 miljoen euro op de schop

De uitbreiding van Amsterdam Centraal zal 350 miljoen euro kosten, en vanaf 2028 moet de grootschalige verbouwing voltooid zijn. Zo zullen het aantal sporen in Amsterdam worden verminderd, zal er een tien-minuten trein kunnen rijden en zullen internationale treinen verplaatst worden naar Amsterdam-Zuid die zich zal ontpoppen tot een groter stations.

Deze plannen zijn maandagavond goedgekeurd door Staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Hiermee zal Amsterdam Centraal negen sporen krijgen, en een groeit van 34 naar 57 treinen per uur. Zo zal het station de mogelijkheid gaan krijgen voor meer tien-minuten treinen, zoals bijvoorbeeld richting Alkmaar. Ook moet er extra ruimte ontstaan voor meer treinen van en naar Schiphol Airport.

Amsterdam Zuid

Het station van Amsterdam Zuid zal worden voorzien van een extra vijfde en zesde spoor. Hiermee moet er meer ruimte gaan ontstaan voor internationale verbindingen, zoals de Eurostar naar Londen, Intercity Berlijn of de Thalys naar Brussel en Parijs. Dit zou een stimulans moeten gaan vormen voor de zuid-as van Amsterdam die vanaf medio juli ook bereikbaar zal zijn met de nieuwe Noord-Zuid-lijn metroverbinding.

Staatssecretaris Van Veldhoven: "In de komende tien jaar komen er in de Randstad nog zo’n 500.000 mensen bij. Zij willen natuurlijk vlot naar hun werk, studie of familie en vrienden kunnen. Ik ben blij dat ik samen met de regio Amsterdam kan investeren zodat de trein een nog aantrekkelijker alternatief wordt om van en naar de hoofdstad te reizen."

Amsterdam Centraal

Voor de verbouwing van Amsterdam Centraal zal het kabinet 150 miljoen extra uit  het infrastructuurfonds te gebruiken. Voor Amsterdam Zuid heeft Van Veldhoven met de regio afgesproken om gezamenlijk ongeveer 200 miljoen euro te investeren. De regio zelf zal hier 35 miljoen euro zelf bij leggen.

Er was voorheen nog gestechel over het aantal sporen in Amsterdam. De NS maakte zich juist hard voor tien sporen op Amsterdam Centraal. Volgens NS-topman Roger van Boxtel zou de infrastructuur op het station "te kwetsbaar" worden bij negen sporen. Spoorbeheerder ProRail gaf aan een voorstander te zijn om het aantal terug te dringen naar negen sporen. Zo zou de overlast minder zijn, en zouden de kosten veel lager uitvallen.

Foto: Willem_90
Foto: Willem_90