Nog geen groen licht voor fusie tussen Alstom en Siemens

De fusie tussen treindivisies van Duits concern Siemens en branchegenoot Alstom is nog niet rond. De Europese Commissie wil een onderzoek instellen of het samenvoegen van de van de onderdelen geen gevaar zullen lopen voor toekomstige concurrentie.

Volgens de Europse Commissie in Brussel zou de macht van de gebundelde partijen voor een grotere positie zorgen voor de markt van de treinen en de signaleringssystemen in Europa. Howel de markt voor de concurrenten groot is te noemen, is dit niet het geval voor hogesnelheidstreinen. Binnen deze markt zouden Siemens en Alstom nog nog met elkaar beconcurreren. Het gecombineerde bedrijf moet zorgen voor een omzet van 15,3 miljard euro.

Vanuit Brussel zal er nog worden onderzocht of er voor Europese spoorvervoerder nog voldoende keuze over blijft, en zal uiterlijk in november een beslissing nemen.

Buiten Europa

Ook buiten Europa is de treinenbranche zeer actief te noemen. Zo is de concurrentie in China zeer groot te noemen, en ook is Japan een van de landen waar er hard wordt gewerkt aan de fabricage ervan. Momenteel zijn er nog geen Chinese fabrikanten te vinden op de Europese markt, maar dit zou mogelijk wel toekomst kunnen worden. Een aantal Chinese bedrijven zouden van plan zijn om in het najaar in Berlijn hun treinen op de Europese spoorweg-vakbeurs InnoTrans te exposeren.

Foto: Rob Dammers
Een ICE-trein met nummer 4607 die door Siemens gebouwd is. Deze rijdt hier langs het Duitse Mehrhoog en is onderweg naar Amsterdam. (Foto: Rob Dammers; Creative Commons)