[video] NS start campagne om reizigers niet te laten instappen na de fluit

De NS is een campagne gestart om duidelijk te maken dat reizigers niet meer mogen instappen zodra de fluit klinkt. In een video laat de NS zien dat reizigers bij een fluit geneigd zijn om sneller te rennen, om hun trein te halen.

Conductrice Angela is te zien in de video. Op de site van de NS legt ze uit waarom ze meedeed: "Voor mij is de veiligheid van reizigers de belangrijkste reden om hieraan mee te doen. Daarnaast lopen treinen vaak vertraging op door laatkomers en daar hebben andere reizigers weer last van. Laatst zag ik een man in volle vaart de trein in springen, het fluitsignaal had al geklonken en de deuren gingen dicht. Ik hield mijn hart vast en dacht; die valt straks al zijn tanden uit zijn mond." Gelukkig viel dat volgens haar mee, en hield de persoon er niks aan over. Ook vertelt ze dat ze meermaals per dag meemaakt dat er iemand na de fluit nog probeert in te stappen.

Uit een eerdere enquête van de NS bleek dat 71% van de ondervraagde conducteurs dit herkennen waardoor hun trein onnodig vertraging oploopt..

Deurbeknellingen

De afgelopen vijf jaar nam het aantal geregistreerde deurbeknellingen toe van 25 in 2013 tot naar verwachting 69 in 2018. Dat zijn gelukkig kleine aantallen, maar het kan voor degene die het betreft een gevaarlijke situatie opleveren. Conducteur Hans Dekker vertelt: "Vooral in de spits en 's avonds laat proberen reizigers vaak nog na het fluitsignaal in te stappen. Dat begrijp ik ook, want je wil op tijd op je werk zijn of na een avond uit lekker naar huis. Niet iedereen is zich alleen bewust van de mogelijke gevolgen. In Utrecht heb ik meegemaakt dat een meisje na het fluitje nog snel de trein in dook en vervolgens met haar knie de trap raakte. Gelukkig was er toevallig een arts in de trein aanwezig die haar direct kon helpen. Ze is vervolgens met een ambulance afgevoerd."

Foto: NS
Foto: NS