Stadler investeert 70 mln euro in uitbreiding fabriek Berlijn Pankow

Treinbouwer Stadler investeert tot 70 miljoen euro in de uitbreiding van haar fabriek in Berlijn Pankow. De verandering omvat niet alleen de bouw van een nieuwe productiehal, maar creëert ook nieuwe en geoptimaliseerde ruimte voor logistiek en inbedrijfstelling van spoormaterieel, en een ruime werkvloer om aan grote projecten te werken.

"Het doel van de investering is om de voorwaarden voor de productie en de modernisering van de infrastructuur te optimaliseren op onze locatie in Berlijn", zegt Jure Mikolčić, de CEO van Stadler Pankow.

Peter Spuhler, voorzitter en eigenaar van Stadler is ook verheugd met de uitbreiding van de werkplaats in de Duitse hoofdstad: "De investering is een duidelijk engagement voor onze locatie in Berlijn. De fabriek in Pankow heeft zich uitstekend ontwikkeld en is uitgegroeid tot de op een na grootste locatie in onze bedrijfsgroep. We zijn vooral blij dat we de nieuwe S-Bahn spoormaterieel voor Berlijn kunnen ontwikkelen en bouwen."

Uitbreiding

De planning en bouwwerkzaamheden moeten tegen het einde van 2020 voltooid zijn. De raad van bestuur heeft het bouwproject al tijdens zijn laatste vergadering groen licht gegeven, zodat de bouwaanvraag kon worden ingediend. De gedetailleerde uitwerking wordt nu uitgevoerd door het management in Berlijn. Met zijn 1.300 medewerkers is Stadler een van de grootste industriële werkgevers in Berlijn.

Materieel

In Berlijn-Pankow worden alle producten van de productportfolio voor de Duitse markt en de spoorwegen en stadsspoorwegen ontwikkeld en geproduceerd. Momenteel wordt er gewerkt aan de bouw van de nieuwe S-Bahn metrostellen voor Berlijn, waarvan er op dit moment tien prototypes gebouwd worden. Maar ook de FLIRT-treinstellen voor de Duitse Eurobahn en Abellio in het Duitse NRW-gebied zijn hier gebouwd.

Stadler Pankow sinds 2000

Stadler Pankow GmbH werd in 2000 opgericht als een joint venture met Adtranz, met 197 medewerkers toen de fabriek door een overname van een sluiting werd gered. In juni 2001 werd Stadler Pankow GmbH volledig eigenaar en kreeg de fabriek steeds meer orders voor de bouw van materieel te verwerken. Momenteel zijn er ongeveer 1300 medewerkers hier actief die aan diverse projecten werken.

Stadler Pankow in Berlijn werkt samen met twee andere locaties die in de buurt liggen. Het Service- en indienststellingscentrum Velten in Brandenburg en Stadler Reinickendorf in Berlijn-Reinickendorf. Op de locatie in Reinickendorf worden de casco's van het materieel vervaardigd en geschilderd. Ook is er de mogelijk voor service- en onderhoudsdiensten.

Het servicecentrum Velten in Brandenburg is het centrum waar spoorwegmaterieel in dienst gesteld kan worden. Met een directe aansluiting op de testbaan Hennigsdorf/Velten kunnen testritten tot 120 km/u worden gemaakt. Daarnaast wordt in Velten ook service- en testwerk uitgevoerd.

Innovatieve projecten

Een van de innovatieve projecten waarmee Stadler Pankow zich bezighoudt is bouw van de eerste accu-aangedreven Flirt-trein. De Flirt-AKKU is vooral ontworpen voor gebruik op gedeeltelijke of niet-geëlektrificeerde lijnen in Europa. Deze trein heeft momenteel een actieradius van 80 kilometer, en kan met een rijsnelheid tot 140 kilometer per uur zich opladen doormiddel van het gebruik van de bovenleiding. Het gebruik van deze techniek is volgens Stadler toepasbaar op 80 procent van de niet-geëlektrificeerde Duitse treinroutes.

Foto: Stadler
Foto: Stadler