Eurotunnel laat PAX-Shuttles opknappen door Bombardier

Vandaag heeft de Eurotunnel aankondigt dat ze hun negen PAX-passagiersshuttles laten reviseren. Deze speciale treinen worden gebruikt om auto's en touringcars en hun passagiers door de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Engeland te vervoeren.

Bombardier zal de wagons vernieuwen in een speciale werkplaats op de locatie van Coquelles bij de Eurotunnel. De levering van de gemoderniseerde voertuigen is gepland voor de periode 2022-2026. De opdracht heeft een waarde van 150 miljoen euro.

De PAX-Shuttles die dertig jaar oud zijn, is van oorsprong gebouwd door het Belgische BN en het Franse ANF, welke overgenomen is door Bombardier. Het project was destijds de eerste voor Bombardier in Frankrijk. De stellen zijn bedoeld voor bussen, auto's en motoren. De dubbeldekswagons worden gebruikt voor personenauto's en motorfietsen en voor bussen zijn er enkeldeks rijtuigen.

Het eerste gereviseerde prototype van de Shuttle zal in 2021-2022 worden geïntroduceerd. Daarna zullen van 2022 tot 2026 de resterende acht shuttletreinen worden omgebouwd.

Samenstelling

De samenstelling van de 'PAX'-Shuttle is als volgt:

  • 1x enkeldeks transportwagen
  • 12x enkeldeks transportwagen voor touringcars en voertuigen van meer dan 1,85 m hoog.
  • 1x enkeldeks transportwagen
  • 1x dubbeldek transportwagen
  • 12x dubeldeks transportwagen voor personenauto's en motorfietsen
  • 1x dubbeldek transportwagen

Foto: Ministerie van Buitenlandse Zaken van Verenigd Koninkrijk
Een transportshuttle-wagen welke bedoeld is voor auto's en motoren.
Foto: Ministerie van Buitenlandse Zaken van Verenigd Koninkrijk

Foto: Eurotunnel / Bombardier

Foto: Eurotunnel / Bombardier

Foto: Eurotunnel / Bombardier
Een artiest impressie van de vernieuwde shuttles.
Foto: Eurotunnel / Bombardier