Deutsche Bahn stopt tijdelijk met overname van ICE-4 treinstellen

De Deutsche Bahn is tijdelijk gestopt met het accepteren van leveringen van nieuwe ICE4-treinstellen, nadat bleek dat het laswerk van de carrosserie niet voldoende was uitgevoerd zoals er voorgeschreven is.

Siemens Mobility is de treinbouwer van de ICE4-vloot welke onder een raamcontract valt dat in mei 2011 werd toegekend. Hierbij is neemt onderaannemer Bombardier Transportation ongeveer 30% van het totale project voor zijn rekening, waaronder de bouw van een deel van de carrosserie van de treinstellen.

De twee leveranciers hebben op 4 april een gezamenlijke verklaring afgelegd waarin staat dat de procedures voor kwaliteitsmanagement van Bombardier hadden vastgesteld dat individuele lassen op de carrosserielichamen niet waren uitgevoerd zoals voorgeschreven. Ze zeiden dat dit geen veiligheidskwestie was, dat de treinstellen die momenteel in productie zijn, voldeden aan de overeengekomen kwaliteitsnormen en dat er 'op dit moment geen aanwijzingen' waren dat de kwestie enige invloed zou hebben op de treinen die al in dienst zijn. Siemens en Bombardier hebben de Federal Railway Authority op de hoogte gebracht van de situatie.

De DB benadrukt dat de treinstellen veilig waren en dat er geen gevaar is ontstaan tijdens het gebruik ervan. De carrosseriebedrijven voldeden echter niet aan de contractueel overeengekomen kwaliteitsnormen wat zou kunnen leiden tot hogere onderhoudseisen op de lange termijn.

De Deutsche Bahn heeft de fabrikanten gevraagd alle betrokken voertuigen te repareren binnen het kader van de garantiebepalingen. De details van dit proces worden momenteel uitgewerkt en DB zei dat het geen verdere ICE4-treinstellen zou accepteren totdat er een definitieve overeenkomst was bereikt.

Archieffoto: Rob Dammers
Een ICE-4 op het station van Köln
Archieffoto: Rob Dammers