Stadler presenteert nieuwe trein voor Rhätische Bahn

De Rhätische Bahn in Zwitserland en Stadler hebben maandag de "Capricorn" (Reto-Romaans voor Steenbok) voor Zwitserland gepresenteerd. Met deze nieuwe treinen in de Graubünden worden vleugeldiensten uitgevoerd waarbij de trein zich kan splitsen.

In totaal bouwt Stadler 36 vier-delige Steenbok-treinen voor de Rhätische Bahn. Het is de grootste aanschaf van nieuw rollend materieel in de geschiedenis van de spoorwegvervoerder.

Presentatie

Dr. Renato Fasciati, directeur van de Rhätische Bahn, en dr. Thomas Ahlburg, groeps-CEO van Stadler, presenteerde maandag de "Capricorn" voor het eerst aan het publiek. Ongeveer 120 genodigden de politiek en de spoorwegwereld keken in het Zwitserse Altenrhein live naar de presentatie van de nieuwe treinstellen. De twee CEO's knipten tijdens de ceremoniele gelegenheid een rood lint door nadat de trein de werkplaats uitrolde, wat gebruikelijk is bij de presentatie van de meeste treinen.

Bestelling

Eind juni 2016 bestelde de Rhätische Bahn elektrische treinstellen van Stadler voor omgerekend 361 miljoen Zwitserse franken (omgerekend 316 miljoen euro). Voor de Rhätische Bahn is dit de grootste aankoop van spoorwegamterieel in zijn geschiedenis.

De vervoerder is van plan om vanaf het late najaar van 2019 de eerste nieuwe treinstellen op de route Landquart-Davos-Filisur in te zetten. Verwacht wordt dat inzet in 2021 op het traject Landquart-Klosters-Davos / St. Moritz zal plaatsvinden. Treinen worden ook gebruikt in de Surselva en in het lagere gedeelte.

Vleugeltreinen

Opmerkelijk van deze treinen is ze kunnen worden gezien als een vleugeltrein. Dit wil zeggen dat de treinen onderweg van elkaar gescheiden worden, zodat ze elk een eigen richting naar een verschillende bestemming kunnen rijden. Speciaal voor dit doel zijn ze voorzien van automatische koppelingen.

Interieur

De vierwagentreinen zien laagvloers en bieden voor mindervaliden ene gelijkvloerse instap. Ze zijn voorzien van 164 comfortabele stoelen, waarvan er 35 in de eerste klas zijn. Ook zijn er verkoopautomaten voor tickets beschikbaar in de treinen.

Het moderne passagiersinformatiesysteem houdt passagiers op de hoogte van hun reis. Ook is er camerabewaking in de trein aanwezig, en zit er ook een camera in de cabine die het spoor filmt als bewijs voor bepaalde incidenten, mochten die plaatsvinden. Dankzij de grote multifunctionele compartimenten die "Capricorn"  biedt is er voldoende ruimte voor fietsen, ski's en andere bagage, alsmede voor kinderwagens, scootmobielen en buggy's voor kinderen.

Foto: Stadler / RhB

Foto: Stadler / RhB

Foto: Stadler / RhB


Foto: Stadler / RhB