CDA: "NS moet in het vervolg dubbeldekstreinen bestellen"

Om de reizigersdrukte aan te pakken moet de NS in het vervolg voortaan dubbeldekstreinen aanschaffen bij de bestelling van nieuwe treinen. CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch wil dat het kabinet hierover afspraken maakt met de Nederlandse Spoorwegen.

"Ik kan het niet meer uitleggen dat sommige mensen dagelijks in overvolle treincoupés moeten staan", zei het CDA-Kamerlid. "Het wordt de komende jaren alleen maar erger. Hoogste tijd om bij de aanschaf van nieuwe treinen uit te gaan van dubbeldekkers".

De spoorvervoerder heeft bij de laatste bestelling gekozen voor enkeldeks-treinen, de ICNG die vanaf eind volgend jaar in dienst zal komen. De regeringspartij wil dat de NS zich in het vervolg maximaal gaat inzetten om de capaciteit in de trein aan te kunnen. Zijn vinden dat dubbeldekkers hier goed aan zullen bijdragen, tenzij er echt argumenten zijn om enkeldekstreinen te gebruiken. Voor het voorstel is een meerderheid in zicht, in ieder geval sluit coalitiepartner D66 zich aan.

Geen langere treinen

De CDA is van mening dat langere treinen niet de voorkeur hebben omdat dit op praktische problemen stuit: Op sommige stations moeten bijvoorbeeld perrons verlengd worden. Bovendien denkt Amhaouch dat het een achterhaald idee is dat de dubbeldekkers geen goede toegankelijkheid zouden bieden voor mindervaliden. Hij stelt dat er tegenworodig voldoende innovatieve oplossingen zouden zijn om deze drempel weg te nemen. Ook reageerde Amhaouch verrast dat er geen dubbeldekstreinen op de HSL-lijn zullen rijden. "Die bestaan in Frankrijk al lang", waarmee hij naar de TGV Duplex refereert.

Ook voor mindervaliden zouden er zeker goede innovaties bestaan, zegt een redacteur van Treinenweb. Zo heeft Siemens de Desiro HC ontwikkeld, welke speciaal gebouwd is voor extra capaciteit. De middelste rijtuigen van de trein zijn dubbeldeks, terwijl de twee rijtuigen aan de voor en achterkant enkeldeks zijn, en goed geschikt zouden kunnen zijn voor mindervaliden. Deze trein wordt momenteel door Rhine-Ruhr Express (RXX) in Duitsland gebruikt, maar ook ODEG in Oost-Duitsland heeft 23 Desiro HC voor regionaal treinverkeer bij Siemens besteld.

Foto: TahR78
Foto: TahR78