Opendag 150 jaar Spoor in Amersfoort

Op zondag 15 september vond er rond de oude Wagenwerkplaats in Amersfoort een open dag plaats, waarbij er namens de NS en diverse stichtingen de deuren hadden geopend. De publieksdag stond centraal vanwege het feit dat er 150 jaar lang treinen in Amersfoort rijden, en hiervoor werd de wagenwerkplaats voor deel opengesteld. Op deze dag was er een hoop materieel te bewonderen, en waren er diverse evenementen te bezoeken.

Indeling

De locatie was op loopafstand, maar voor diegenen die slecht ter been waren of geen zin hadden om te lopen, was er een pendeltreintje ingezet in de vorm van een locomotiefje met rijtuigen over de weg, een pendeltrein over het spoor zou te lastig zijn, doordat er over de korte afstand onderweg 'zou zou moeten worden gemaakt', door van rijrichting te wisselen. Hoewel het buiten het onderwerp valt, reed er ook een ouderwetse Amsterdamse stadsbus als pendeldienst tussen het station en de rijtuigenloods.

Centraal in het middelpunt van de opendag lag de wagenwerkplaats, welke nu deels door Herik Rail is overgenomen. In deze loods was diverse oud materieel te zien, zoals een oude Sik en wat nostalgische houten rijtuigen. Verderop op het terrein stond een scala aan treinstellen, rijtuigen, werkmaterieel en locomotieven van diverse spoormaatschappijen en stichtingen. Niet alleen was er veel te bewonderen, maar waren er ook tal van activiteiten zoals rondleidingen en vermaak voor kinderen. Ook het NS Harmonie-orkest speelde een gezellig deuntje.

De loods van Herik Rail was de locatie waar voornamelijk de hapjes, drankjes en de stands van de diversiteit aan winkels en stichtingen stonden. Ook konden mensen boven de 18 jaar meedoen aan een loterij om een ritje te mogen maken in de NS Simulator, de plek waar NS machinisten in een simulatie hun trein kunnen besturen, onder diverse omstandigheden, maar daarover later meer.

 
 

Materieelopstelling

De materieelopstelling was zeer divers te noemen, in vergelijking met de de vorige opendag stond er weinig hedendaags materieel, maar gezien het historische karakter van de wagenloods waar het om draaide, was het oude materieel een leuk aanblik voor het publiek. Ook was er divers materieel te bewonderen, zoals een Plan-W de Hondekop Mat'54 met nummertje 766 van de Stichting Hondekop (voorheen Stichting Mat'54). Hieronder geven we een impressie van dit materieel.

NS Simulator

De bezoekers van de open dag konden meedoen aan een loterij waarbij ze een rondleiding konden krijgen door de NS Simulator. Vanwege de rondleiding en het rijden met de gesimuleerde trein was het aantal deelnemers beperkt, twee redacteuren van Treinenweb waren uitgenodigd om een ritje erin te mogen maken. Een van hen had zich opgeven via een loting via de mail, waarbij de ander als introducé mee kon worden genomen.

Nadat we ons hadden gemeld bij de ingang mochten we plaatsnemen in de wachtruimte waar we een kopje koffie of thee of een glaasje fris konden nuttigen. Nadat de namen van de gelukkigen werden gecontroleerd, en of iedereen aanwezig was werden we ingedeeld in groepen en werden we naar de simulatoren gebracht. Voor ons stond er een VIRM-simulator klaar.

Voor de 'workshop' werd er voor ons een statische simulator gebruikt welke niet kan bewegen. Het Simulatorcentrum heeft de beschikking over vier simulatoren. Twee statische, en twee beweegbare. De statische is vooraf om te bouwen naar zowel SLT als VIRM, maar de beweegbare waren een SLT of een VIRM.

Volgens de begeleider van onze groep zou er weinig verschil zitten in de bediening en de belevenis tussen de bewegende en de statische simulator, doordat je naar het kijken van de realistische beelden al het gevoel krijgt dat je in een trein rijdt, blijkt dat de bewegingen in bijvoorbeeld een bocht al vrijwel vanzelf zullen komen.

Na een korte uitleg over de simulator mocht de eerste gelukkige naar voren komen om plaats te nemen. In de tussentijd van de redacteuren Ariën en Koen een praatje gehouden met diegene die de simulatie beheerde, een treindienstleiding dus, de gehele orginisatie van dienstregelingsafdeling van ProRail, om maar even snel te zeggen.

Na een kwartier was ondergetekende aan de beurt om plaats te nemen. De bedoeling was om vanaf Zaltbommel naar Boxtel te rijden, een mooie route in een VIRM. Het viel mijzelf wel mee om de trein op gang te krijgen, en maar drie besturingselementen waren belangrijk: De tractiehendel aan de linkerkant, de rem aan de rechterkant, en de intermitteerden dodeman; het pedaal die je elke 20 seconden een enkele keer even kort los moet laten om vervolgens weer in te drukken. Zodra je de dodeman vergeet gaat er een blauw lampje op het dashbord, wat in spoortermen 'de stuurstand' heet, oplichten. Gebeurt er daarna nog geen actie, dan klinkt er een luid zoemer-signaal, en als er dan nog niet wordt gereageerd, dan gaat de remleiding open en komt de trein heel snel tot stilstand. Gelukkig is mij dit niet overkomen, hoewel het blauwe lampje de eerste vijf minuten wel enkele keren van zich liet zien.

Na een klein kwartiertje rijden, waarbij ik het remmen langzamerhand steeds beter onder de knie kreeg, gaf ik het stokje, of beter gezegd: de tractiehendel door aan Koen. Hij kreeg de taak om vanaf Boxtel naar Eindhoven Beukenlaan te rijden.

Een korte terugblik

Deze open dag in Amersfoort was zeker de moeite waard. Er was een hoop materieel te zien welke goed te fotograferen was, met ruime afstanden van elkaar. Jammer genoeg was er weinig materieel toegankelijk, maar dat mocht de sfeer niet drukken. Het gehele evenement heeft een hoop mensen opgeleverd wat gelijk was aan een gezellige drukte verspreid rond de hele loods.

Video

Fotogalerij