Mijlpaal bereikt in renovatie van perrons en sporen aan noordzijde van Amsterdam Centraal
De afgelopen zes maanden is er hard gewerkt aan sporen gelegen aan de IJ-zijde van station Amsterdam Centraal. Aannemer BAM heeft de stalen brugconstructie onder sporen 14 en 15 en de bijbehorende perrons gerenoveerd. De herstelwerkzaamheden zijn inmiddels afgerond, waardoor de levensduur van het viaduct met 50 jaar is verlengd, en het aanleggen van het spoor weer kan beginnen.
Het IJ-viaduct, dat na een eeuw aan renovatie toe was, heeft een grondige opknapbeurt gekregen. BAM verwijderde eerst het beton uit de spoorbak om de stalen draagconstructie te inspecteren en te verstevigen. Daarna werd nieuw beton gestort en werden de perronwanden hersteld en op de juiste hoogte gebracht, zodat gelijkvloers instappen in de trein binnenkort weer mogelijk wordt op deze perrons. Ook de eerste brug aan de noordzijde van het station, over de Oostertoegang is vorig jaar volledig vernieuwd.
Renovatie
Bij de renovatie is extra ingezet op duurzaamheid en digitalisering. BAM gebruikte hiervoor een speciaal beton wat 20% minder CO2-uitstoot veroorzaakt. Ook werd er gebruikgemaakt van elektrisch werkmaterieel en werden perronranden hergebruikt. Met moderne technologieën, zoals een 3D-model en uitgebreide digitale scans van de omgeving, kon de voorbereiding en uitvoering efficiënter verlopen.
Deze renovatie wordt door ProRail als een grote uitdaging gezien vanwege de staat van de staalconstructie, die pas na het verwijderen van het beton volledig beoordeeld kon worden. Extra reparaties waren nodig, maar dankzij snelle besluitvorming bleef de planning op schema.
Werkzaamheden Amsterdam
Amsterdam is voor Nederland een belangrijk knooppunt om andere Europese steden te bereiken. Het monumentale station Amsterdam Centraal dateert uit 1889, waar dagelijks 200.000 reizigers passeren. Dit aantal blijft stijgen tot ongeveer 275.000 in 2030. Om de capaciteit aan te kunnen worden het station de komende jaren grondig verbouwd met bredere perrons.
Momenteel vinden er naast de spoorwerkzaamheden ook andere werkzaamheden plaats, zoals de bouw van de nieuwe entree naar de westelijke reizigerstunnel die vermoedelijk op korte termijn geopend zal worden. Daarnaast wordt ook de oostelijke tunnel aangepast voor een grotere reizigersstroom. Enkele weken geleden is de nieuwe UK Terminal geopend waar reizigers kunnen overstappen op de Eurostar naar Londen. Vanwege de werkzaamheden op Centraal station in de hoofdstad zullen de loopstromen op het station met regelmaat veranderen. Reizigers worden met gele borden en led-borden op de hoogte gebracht van de juiste routes.
Bron: ProRail