Stationsgebied Deventer Colmschate is vernieuwd

Het nieuwe station van Deventer Colmschate is voltooid. Na een periode van ongeveer een anderhalf jaar is het station, en het gebied vernieuwd. Ook is er tunnel onder het station aangelegd voor autoverkeer, zodat ze niet meer voor de gesloten overwegbomen hoeven te staan.

De tunnel aan de Oostriklaan is al een poosje open, het station Deventer-Colmschate is vernieuwd en verbeterd, het kruispunt met de Holterweg en de wegen in Colmschate-Noord liggen er als nieuw bij en het stationsgebied heeft een hele metamorfose gehad.

Veilige doorstroming

Al deze werkzaamheden zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer, een veiligere kruising met het spoor en een betere toegang naar de perrons op het station. Met de verwijdering van de overweg aan de Oostriklaan en de bouw van de nieuwe tunnel zal er nu een betere doorstroming gecrëeerd worden.

Doordat al in de jaren ’70, tijdens de aanleg van de buurt Het Oostrik, rekening werd gehouden met de toekomstige aanleg van een ongelijkvloerse kruising in de Oostriklaan met de spoorlijn, kon de tunnel zonder al teveel verkeershinder worden aangelegd. Ook werd de tunnel als een apart geheel buiten het spoor gebouwd, zodat het spoor met minimale hinder te maken kreeg. 

Station

Ook het uiterlijk van het station is vernieuwd. Er is nu een grote overkapping boven de tunnel, boven de ingang en het perron. De kap, die de entree van het station markeert, is een blikvanger in de omgeving. Het geeft het station een eigen gezicht. Verder zijn er ook 2 liften aangelegd, zodat mindervaliden en mensen met een kinderwagen makkelijk toegang krijgen tot de perrons.

Ook de gebieden rondom het station zijn opnieuw ingericht. Bij sportcomplex De Scheg is de nadruk blijven liggen op parkeren voor het station en De Scheg. Voor winkelcentrum 'het Koggeschip' is het gebied opnieuw ingericht, en oogt deze nu vriendelijker.

Mijlpaal

De grootste mijlpaal tijdens de bouw was het plaatsen van de 5 miljoen kilo wegende tunneldeel in mei 2018. Tijdens het Hemelvaartweekend is deze door vijzels naar zijn definitieve plek onder het spoor gebracht wat een hoop publiek trok.

Foto: ProRail
Foto: ProRail