Alstom beveiligt Schwebebahn Wuppertal met ETCS

De Schwebebahn van Wuppertal is sinds kort ook voorzien van het Europese spoorbeveiligingssysteem ETCS. Dat heeft Alstom dinsdag bekend gemaakt. De treinfabrikant die zich ook richt op de bouw van veiligheidssystemen op en langs het spoor, heeft ook alle bestaande treinstellen en de nostalgische Kaiserwagen op de hangende spoorlijn van het systeem voorzien.

De ingebruikname markeert de voltooiing van Alstoms eerste contract voor geautomatiseerde besturing van de de treinen. Er wordt gebruik gemaakt van ETCS Level 3 die de staat van de trein bewaakt en constant de huidige positie en snelheid aan een centrale (RBC; Radio Block Center) doorgeeft. Voorheen werd er nog gebruik gemaakt van assentellers.

"Met de succesvolle implementatie van dit project is Wuppertal de eerste stad in Duitsland die het Europese treinbesturingssysteem in stadsvervoer gebruikt. ETCS zorgt niet alleen voor veiliger en efficiënter treinverkeer, maar dient ook als basis voor vele toekomstige technologieën", zegt Jörg Nikutta, Managing Director van Alstom in Duitsland en Oostenrijk.

Alstom is marktleider voor ETCS-beveiligingssystemen. Sinds 2006 heeft Alstom 8.200 treinstellen (waarvan er al 3200 in gebruik zijn) en voor 18.000 kilometer lijn (7.000 in bedrijf) uitgerust met ETCS-apparatuur. Een groot deel van de ICE-vloot van DB rijdt sinds 2017 ook met de ETCS-technologieën van Alstom op de hogesnelheidslijn tussen Berlijn en München.

Archieffoto: Larsvr6 (Wikipedia)
Archieffoto: Larsvr6 (Wikipedia)