Rover: 'Vier op de tien reizigers heeft moeite met omchecken'

Vier op de tien treinreizigers heeft moeite met het ’omchecken’ op stations van de ene naar de andere vervoerder. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover. Daarvan beweert de helft van hen dat ze financiële schade lijden.

De resultaten uit het onderzoek zullen worden overgedragen worden aan de vervoerders en het Nationaal OV Beraad welke onderdeel is van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De vereniging heeft het resultaten van het onderzoek openbaar gepubliceerd.

"Op extra kosten gejaagd"

"Onze enquête laat zien dat ook ervaren ov-reizigers regelmatig vergeten extra uit- en in te checken tijdens het overstappen of ze gebruiken de verkeerde palen. Daardoor worden ze op kosten gejaagd, als ze niet opletten, en ze riskeren boetes wegens zwartrijden.", stelt Rover-directeur Freek Bos tegenover de Telegraaf. "Vaak worden aansluitingen gemist, omdat er wachtrijen bij de apparaten op tussenstations zijn".

Missen van 'Single Check-in, check-out'-systeem

Freek Bos is van mening dat er nog steeds een groeiende ergernis ontstaat vanwege het missen van een 'Single Check-in, check-out'-systeem. Hierdoor moeten reizigers bij een overstap naar een andere vervoerder nog vaak 'omchecken'. "Omchecken is een bron van stress, frustratie en onbegrip. Mensen willen tussen vertrekplaats en eindbestemming geen handelingen met hun chipkaart hoeven te verrichten.", aldus Bos.

Een enkelvoudig in- en uitchecksysteem is al eerder beloofd, maar tot op heden is er van een overkoepelend systeem nog nooit wat van gekomen. Wel hebben er in 2017 een serie proeven plaatsgevonden met enkelvoudig inchecken op de Valleilijn. Hierbij waren de manieren om in- en uit te checken afwijkend tegenover de normale manier van het in- en uitchecken.

Toch pleit hij ervoor dat de reiziger geen extra handelingen hoeft uit te voeren tussen het moment van in- en uitchecken: "Dat moeten vervoerders nu toch snel technisch voor elkaar zien te krijgen".

Proef met GPS-locaties

Voorzitter Pedro Peters van koepelorganisatie OVNL zegt in een reactie dat NS, Arriva en Connexxion eind dit jaar een kleinschalig experiment starten met duizend reizigers. Deze zal op basis van GPS-gegevens en een app op een smartphone gaan werken. Met deze speciale app hoeven reizigers onderweg niet meer hoeven om te checken, claimt Peters. "Daar moeten ze vanwege de privacywetgeving wel expliciet toestemming voor geven".

Rover geeft aan sceptisch tegenover het idee te staan omdat juist uit de peilingen uit het rapport blijkt dat ruim de helft van alle reizigers niet bereid is hun privacy op te geven door gps-bepaling van hun route die ze afleggen, die dan in handen van derden komen. "Vervoerders moeten met betere oplossingen komen", stelt Bos.

Nieuw betaalsysteem

Peters heeft laten weten dat er aanstaande zomer een compleet nieuw betaalsysteem voor het ov in dienst wordt gesteld. Met dit nieuwe systeem kunnen reizigers met een aangepaste chipkaart, hun bankpas of een e-ticket met barcode reizen. De invoering zal gefaseerd per gebied ingevoerd worden, benadrukt hij. "Binnen twee jaar moet dit in heel Nederland werken." Ook zou volgens hem het achterliggende systeem gereed zijn, alsmede de afspraken met banken. "Nu moeten alleen de oude kastjes nog worden vervangen", vervolgt hij.

Bos stelt dat dit nieuwe betaalsysteem niet de oplossing is voor het omchecken. Peters beaamt dat: "Ook dan zullen reizigers op treinstations moeten omchecken als ze van vervoerder wisselen. Net als bij bus, tram en metro, waar het doorgaans geen problemen oplevert. Wij denken dat de weerstand bij treinreizigers wel meevalt. Alleen een gps-volgsysteem kan hiervoor echt soelaas bieden."

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb