ProRail tevreden over verloop met ATO-trein

Spoorbeheerder ProRail kijkt met succes terug op de proef met de automatisch rijdende trein die van van 13 tot en met 17 februari gereden heeft. Deze ritten werden voor het eerst gereden met passagiers zodat ProRail in samenwerking met TNO kan onderzoeken wat de reisbeleving van passagiers is.

"De testen zijn erg goed verlopen", aldus Rik van den Band, projectmanager ATO bij ProRail. "We zijn erg blij met de enthousiaste deelname van tientallen reizigers. Onderzoeksbureau TNO is nu bezig met het verwerken van alle reacties".

Meer capaciteit

Omdat het aantal treinen op het spoor de komende jaren stevig groeit willen ProRail de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor rijden. ATO kan hiervoor een slimme oplossing zijn: Door geautomatiseerd te rijden kunnen treinen op een veilige manier dichter op elkaar rijden. Dit zorgt ervoor de de capaciteit vergroot wordt.

Treinen die grotendeels automatisch rijden kunnen gelijkmatig optrekken en afremmen, waarmee de treinrit juist duurzamer wordt. Doordat computersystemen de treinritten monitoren, neemt de voorspelbaarheid en betrouwbaarheid van treinritten toe. Doordat de treinen stipter zullen rijden, zal de punctualiteit ook verder om hoog gaan. ProRail meldde eerder al dat de proeven succesvol te noemen zijn. "Zonder ATO komt 95 procent van de treinen in Groningen aan binnen 2:20 minuten van de tijd die in de dienstregeling staat. ATO kan die afwijking beperken tot 55 seconden".

ATO-proef

De 'Spurt' dieseltrein van het type D-GTW (treinstel 351) werd bediend op ATO 'level 2'. Daarmee kan een trein automatisch rijden, maar blijft de machinist wel aanwezig op zijn plaats om in te grijpen als het noodzakelijk is. Bij level 3 zal de machinist aanwezig zijn, maar kan deze ook andere taken in de trein uitvoeren, en op level 4 rijdt de trein vol-automatisch waarbij deze aan de wal bedient wordt.

De komende jaren zal er sprake blijven van level 2. Momenteel zijn de M5-metro's op de Amsterdamse Noord-Zuid verbinding al voorzien van deze techniek.

Op de trajecten in Noord Nederland waar Arriva rijdt wordt er gebruik gemaakt van ATB-NG. Dit beveiligingssysteem bewaakt ook de remcurve van de trein in tegenstelling tot het oudere ATB-systeem en toont de afstand tot aan het eerstvolgende sein. De 'slimme' cruisecontrol wordt uitgetest in samenwerking met de provincie, ProRail en treinfabrikant Stadler.

De proeven in Groningen zijn in oktober 2019 begonnen waarbij er nog geen passagiers aan boord waren. Vorige week starte de fase waarbij een beperkt aantal reizigers wel aan boord mochten zijn.

Uiteindelijk wordt er verwacht dat de eerste treinen op de Noordelijke lijnen tussen 2030 en 2035 op ATO level 2 zullen rijden.

Foto: Stadler
De ATO-testtrein op hoofdstation Groningen (Foto: Stadler)

ato