Veel onduidelijkheden over ERTMS-aanleg bij ProRail en NS

Minister van Infrastructuur Melanie Schultz, de NS en spoorbeheerder ProRail negeren aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid om het spoor veiliger te maken. Dat concludeert de Volkskrant donderdag uit een rondgang langs betrokkenen.

Vorig jaar bracht de de onderzoeksraad een rapport uit over treinen die een rood sein negeerdem. Dat gebeurt nog steeds. Als verweer stellen de betrokken partijen steeds dat er een nieuw Europees veiligheidssysteem in aantocht is, maar dat het nog niet duidelijk wanneer en welke trajecten van dit ERTMS-veiligheidssysteem worden voorzien. Wel wordt er op dit moment een proef gehouden tussen Breukelen en Amsterdam.

Hiermee eiste de raad daarom 'gezamenlijke, adequate actie'. Ook zou één partij, ProRail, hoofdverantwoordelijk moeten worden voor de veiligheid. De belangrijkste maatregelen zouden binnen een jaar moeten worden genomen. Dat jaar is nu bijna voorbij, maar de aanbevelingen zijn volgens de krant nog niet uitgevoerd.

Zo zijn alle partijen volgens ProRail nog steeds samen verantwoordelijk voor het veiligheidsbeleid. Ook ontbreekt er nog een inventariesatie van de trjecten waar ERTMS zal worden geintalleerd, en waneer dat gebeurt is ook nog steeds onbekend.

De Tweede Kamer is bezig met een onderzoek naar de situatie rond het spoor, waarmee de commissie-Kuijken een rapport over zal uitbrengen. Uit de hoorzittingen bleek volgens de krant al dat de coördinatie nog steeds problematisch is. Zo voorziet ProRail de nieuwe Hanzelijn wel van ERTMS, maar zijn er bij de NS nog geen plannen om het materieel met dit veiligheidssysteem uit te gaan rusten, aldus de krant.

Bron: Novum