Verlieslijdende NS richt zich weer op Nederland
Nederland moet weer trots op de eigen spoorwegen zijn. En om dit te bereiken is voor NS het openbaar vervoer in eigen land vanaf nu weer het allerbelangrijkste, wordt communicatie naar en met de reiziger verbeterd, zijn megalomane projecten voorbij en wordt ook beter samengewerkt met concurrenten en spoorbeheerder ProRail.
De sinds vorig jaar aangetreden topman Timo Huges vertelt tegenover de Metronieuws krant: “We poetsen de N van NS weer op”. De rode cijfers die vorig jaar werden geschreven vanwege het Fyra-debacle, waarbij er een historisch verlies van maar liefst 43 miljoen euro te verwerken was, is de aanleiding om de NS naar een beter imago toe te helpen.
“NS presteert gemiddeld goed en bovengemiddeld goed in vergelijking met het buitenland. Maar wat heeft de reiziger daar aan als zijn trein uitvalt?”, stelt de topman. Ook erkent hij dat klanten vaak het beleid van de Ns niet begrijpen: “We rijden stations voorbij, er zijn klachten over volle treinen en halen de gele vertrektijdenborden weg. Daar is allemaal een goede reden voor, maar dat vergeten we de reiziger uit te leggen.”
Volgens Huges moet het vanaf nu bij de NS draaien om ‘eenheid, eenvoud en eigenaarschap’. Daarom moet er vanaf nu hard worden gewerkt en veel energie erin worden gestoken om de diensten en de verbindingen op het spoor naar tevredenheid te brengen bij de reizigers: “Wij moeten leren het aanbod in de deur-tot-deur-reis eenvoudiger te maken.”
NS belooft daarom eindelijk goed te gaan samenwerken met andere vervoerders, ook al zijn dit soms concurrenten. De NS zal niet meer koppig zijn en alles zelf doen, aldus Merel van Vroonhoven, één van de vele bij NS vertrekkende directieleden. “Bij de Fyra had de intercity naar België er vanaf het begin als alternatief in moeten zitten. Dat was een harde les. Samenwerken was beter geweest.”
Bron: Metronieuws