• Intercitymaterieel (ICM)

    Deze elektrische treinstellen vormen voornamelijk de intercity's tussen de grote steden in Nederland. Deze stellen rijden vaak met twee of meer treinstellen aan elkaar gekoppeld.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 144 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • RailHopper (SM'90)

    Deze stoptreinen waren vanaf 1993 tot 2005 in dienst op het spoor tussen Zwolle en Emmen.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: Afgevoerd

  • Stadsgewestelijk Materieel (SGM)

    Het Stadsgewestelijk Materieel (SGM) of Sprinter (officieel ook wel aangeduid als Plan Y of Elektrisch Materieel '74) is het eerste Nederlandse spoorwegmaterieel dat specifiek is ontwikkeld voor stadsgewestelijk vervoer.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 90 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • Motorpost (mP)

    De Motorpost (Plan mP) is een Nederlands elektrisch motorrijtuig, speciaal ingericht voor het vervoer van post.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 35 stuks.
    Huidige status: Afgevoerd

  • Sprinter LightTrain (SLT)

    De Sprinter Lighttrain (ook wel SLT of spottend SLET genoemd) is een nieuw type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen voor Sprinter-diensten in Nederland. Er†zijn zowel vier- als zesdelige treinstellen met een afwijkende baklengte.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 131 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • Dubbeldeks interregiomaterieel (IRM)

    V-IRM is de nieuwe naam van DD-IRM. Dit zijn de nieuwste generatie dubbeldekstreinen van de NS. welke als stoptrein of Intercity rijden.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 177 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • DubbelDeks AggloRegiomaterieel (DD-AR)

    Het DubbelDeks AggloRegiomaterieel (DD-AR) is een materieelserie van de Nederlandse Spoorwegen. AggloRegio komt van de nooit ingevoerde nieuwe naam voor stoptrein. Deze trein rijdt dan ook vaak als stoptrein.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 18 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • Dubbeldeksmaterieel (DDM1)

    Dit is de eerste generatie dubbeldeks treinen van de NS welke als Sneltrein rijdt, en wordt regelmatig afgewisseld met DD-AR in de dienstregeling. Dit type wordt getrokken als losse rijtuigen

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: 11 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • Motorrijtuig Dubbeldeks aggloregiomaterieel (mDDM)

    De mDDM zijn de 50 bijpassende motorbakken die naast de 1700-serie ook als motorkracht dient voor de DD-AR serie dubbeldekkers van de NS. Deze zijn ook gemoderniseerd voor de DDZ.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: In dienst

  • ICK rijtuigen

    ICK is een type intercityrijtuig (waarbij de K staat voor "Korte termijn") dat sinds 2002 wordt ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: Afgevoerd

  • Fyra V250

    De V250 van bouwer Ansaldobreda is een type hogesnelheidstrein bedoeld voor NSHispeed op de HSL-Zuid. Hij zou worden ingezet op het traject van Amsterdam - ĖBreda en naar Brussel. Vanwege ernstige mankementen staan ze buiten dienst.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 19 stuks.
    Huidige status: Afgevoerd

  • InterCity Rijtuig (ICR)

    Dit zijn de rijtuigen van de NS die geduwd of voorgetrokken worden door een electrische locomotief (vaak NS-1800), soms voorzien van een stuurrijtuig op het eind.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 43 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • Arriva Spurt (D/E-GTW)

    Spurt is de Nederlandse naam van het nieuwste materieel van Arriva, de treinstellen zijn van het type GTW van de Zwitserse fabrikant Stadler Rail. Er bestaan een dieselelektrische en een elektrische variant van.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: 99 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • Protos

    De PROTOS is een electrisch treinstel van de Duitse firma Fahrzeugtechnik Dessau die ingezet wordt bij Connexxion tussen Amersfoort en Ede-Wageningen.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 5 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • Materieel '64 vier-delig (Plan T)

    Materieel '64, ook wel Standaard Stoptrein, genoemd, is het elektrisch treinmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen. De 'Plan T' serie is de eerste serie daarvan welke een vierdelig treinstel was. Deze zijn buiten dienst wegens ouderdom.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 31 stuks.
    Huidige status: Afgevoerd

  • Materieel '64 twee-delig (Plan V)

    Dit is de opvolger van de Plan-T serie. Deze bestaat uit twee bakken, en deze verschilt op enkele punten. Voornamelijk verschilt deze in de lengte en is dan ook korter.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: 246 stuks.
    Huidige status: Afgevoerd

  • Coradia LINT

    Voor de Nederlandse markt is er door Alstom een variant op de LINT 41 ontwikkeld, deze LINT 41/H is speciaal geschikt voor de in Nederland en Duitsland gebruikelijke hoge perrons en heeft een vloerhoogte in het midden van 780 mm. De aanduiding '41' slaat

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: In dienst

  • Lightrail RijnGouwelijn A32

    Light rail is een geschikt vervoermiddel voor zowel regio als stad. Het is niet simpel een modewoord (alhoewel het wel vaak misbruikt wordt om allerlei zaken aan te duiden die weinig of niets met Light rail te maken hebben).

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: Verkocht aan buitenland

  • Dieselmaterieel '90 (DM '90)

    Dieselmaterieel '90 (DM '90), bijnaam: Buffel, is een Nederlands tweedelig dieseltreinstel dat gebruikt wordt door de Nederlandse Spoorwegen en Syntus. Bij Syntus rijden de treinen voornamelijk op niet-geŽlektrificeerde lijnen

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: In dienst

  • Stuurstand-rijtuig BDs

    Dit zijn stuurstand rijtuigen bijbehorend bij de ICR-rijtuigen. Hiermee kan het hele treinstel met 1 locomotief in beide richtingen gereden worden, en hoeft de locomotief niet op een eindstation om te worden gekeerd naar de andere kant van het treinstel.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: In dienst

  • 1200-serie

    De NS-locserie 1200 is een elektrische locomotief die tussen 1952 en 1998 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen voor goedere-n en reizigersvervoer, en vanaf 1999 tot 2009 werd gebruikt door ACTS Nederland BV. om goederen te mogen vervoeren.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: Terzijde

  • 1600-serie

    De 1600-serie is een type elektrische locomotief gebouwd door Alsthom die sinds 1981 wordt ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Tegenwoordig is een deel van deze locomotieven afgesplitst naar de reizigersdienst (1800-serie) en de 1600 serie voor de car

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: In dienst

  • 1700-serie

    De NS locomotieven-serie 1700 is een serie elektrische locomotieven die vanaf begin 1992 wordt ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Deze worden gebruikt voor reizigersvervoer van (dubbeldeks-)rijtuigen.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: 81 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • Wadloper (DH)

    De Wadlopers die ook Plan PEN, of DH genoemd worden zijn van 1983 - eind 2006 ingezet in Friesland en Groningen. Later hebben ze nog enige tijd dienst gedaan op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond. Inmiddels staan ze terzijde.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: Afgevoerd

  • 1300-serie

    De NS E-locserie 1300 is tussen 1952 en 2000 ingezet door de Nederlandse Spoorwegen

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: Afgevoerd

  • 1800-serie

    De locomotieven serie 1800 zijn exact dezelfde locotieven als de 1600. Het enige verschil is dat deze ingezet worden voor de reizigersdienst.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: Terzijde

  • Velios (D/E GTW)

    Velios is de naam die Veolia Transport Nederland gebruikt voor hun diesel-elektrische en elektrische treinstellen van het type GTW van de Zwitserse fabrikant Stadler Rail.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: In dienst

  • 6400-serie

    De MaK DE 6400 is een serie dieselelektrische locomotieven, gebouwd door Maschinenbau Kiel (MaK) welke later Vossloh werd genoemd. Ze zijn gebouwd voor de NS waarvan het goederenvervoer inmiddels door DB Schenker Rail Nederland wordt uitgevoerd.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: In dienst

  • InterCityExpress (ICE)

    De InterCityExpress, afgekort als ICE, is de snelste trein van spoorwegmaatschappij DB Fernverkehr, onderdeel van Deutsche Bahn AG. De hogesnelheidstreinen worden gebouwd door Siemens.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: In dienst

  • InterCityLease (ICL)

    Gehuurde treinstellen van de DB die eerst in DB-kleuren, en later in de NS-kleuren hebben rondgereden in IC-diensten en tegenwoordig niet meer rondrijden.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: Terzijde

  • Dieselmaterieel Plan U

    Deze treinstellen werden tussen 1960 en 1963 gebouwd door Werkspoor te Utrecht en kwamen in dienst onder de nummers 111-152. Ten opzichte van het voorgaande elektrisch materieel '54 was dit weer een diesel-uitvoering.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: Afgevoerd

  • 1100-serie

    De NS-locserie 1100 is een elektrische locomotief die tussen 1950 en 1999 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: Afgevoerd

  • 1400-serie

    De NS 1400 is een type elektrische locomotief van de Nederlandse Spoorwegen (NS) dat nooit gebouwd is. In het midden van de jaren 1960 verwachtte de NS een toename van het goederenvervoer en daarmee een gebrek aan locomotieven. De serie 1400 zou dit tekor

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: Afgevoerd

  • 1500 serie

    De NS-locserie 1500 is een elektrische locomotief die tussen 1970 en 1986 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Het waren tweedehands locomotieven van British Rail waar ze reden als Class EM2.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: 7 stuks.
    Huidige status: Terzijde

  • Nieuwe Intercity Dubbeldekker (DDZ)

    Deze trein was voorheen de DD-AR dubbeldekker. Deze wordt inmiddels omgebouwd om als volwaardige intercity te dienen, waar hij voorheen een stoptrein was.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 50 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • Thalys

    Thalys is de naam van het internationale hogesnelheidsnetwerk van de Franse SNCF, de Belgische NMBS en de Duitse DB, en rijden tussen Amsterdam, Brussel en Parijs

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: 23 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • Talent

    De Talent is een treinstel, een zogenaamde lichtgewichttrein voor het regionaal personenvervoer. Het acroniem Talent staat voor Talbot leichter Nahverkehrstriebwagen.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: n/a
    Huidige status: In dienst

  • Kameel (NS20)

    De Kameel is de bijnaam van het Nederlandse dieselelektrisch motorrijtuig NS '20', dat in 1954 door de Rotterdamse fabriek van rollend materieel Allan is gebouwd als directierijtuig en VIP-motorrijtuig voor de NS.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: 1 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • NS TRAXX Lease

    De serie 186.000 is een elektrische locomotief van het type Bombardier TRAXX F140 MS2 bestemd voor de reizigerstreinen van de Nederlandse spoorwegonderneming NS Hispeed en later NS en NS International. In 2008 kwam een aantal geleasde locomotieven naar Ne

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: 21 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • NS 186 TRAXX

    De serie 186 is een elektrische locomotief van het type Bombardier TRAXX F140 MS2 bestemd voor de reizigerstreinen van de Nederlandse spoorwegonderneming NS Hispeed en later NS.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 19 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • R-NET FLIRT-3

    De R-NET FLIRT-3 is een serie van 6 treinstellen van het type Stadler FLIRT die door NS-dochter Abellio zijn aangeschaft voor de R-NET formule waarmee de NS op de spoorlijn Gouda - Alphen aan den Rijn rijdt.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 6 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • Breng GTW

    Ten behoeve van de concessie van de Stadsregio Arnhem Nijmegen rijden zij treinen onder de formule Breng. De treinen worden ingezet tussen Arnhem en Doetinchem.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 9 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • NS FLIRT-3

    De NS FLIRT is een elektrisch aangedreven type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen. De treinstellen worden gebouwd door de Zwitserse treinbouwer Stadler Rail.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 58 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • Eurostar e320

    Dit is de hogesnelheidstrein die tussen Brussel, Parijs en Londen rijdt, en vanaf eind 2017 ook vanaf Amsterdam rijdt.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 17 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • Arriva FLIRT-3

    Voor de concessie in Limburg heeft Arriva 38 FLIRT-3 treinen aangeschaft. Deze zijn er in drie verschillende soorten en elk daarvan voor een verschillend traject.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: 36 stuks.
    Huidige status: In dienst

  • Connexxion Flirt-3

    De FLIRT van Connexxion bestaat uit twee treinen die als versterking van de huidige Protos-vloot rijden. Ze worden eind 2017 of begin 2018 ingezet op de spoorlijn tussen Amersfoort - Ede-Wageningen.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 2 stuks.
    Huidige status: In aanbouw

  • Syntus/Keolis Flirt-3

    Dit zijn drie- en vierdelige treinen van het type FLIRT-3 die bij Syntus/Keolis op het traject van Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede rijden. Ze komen pas vanaf 10 december 2017 in dienst.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: 16 stuks.
    Huidige status: In aanbouw

  • NS Nieuwe generatie Sprinter (SNG)

    Dit is de nieuwste Sprinter-type van de NS. De SNG wat voor 'Sprinter Nieuwe Generatie' staat. Gefabriceerd bij CAF in Spanje. Deze komt in het najaar 2018 in dienst.

    Materieelnummmers: Klik hier voor het overzicht
    Aantal gebouwd: 118 stuks.
    Huidige status: In aanbouw

  • NS Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

    Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) is de projectnaam voor de aanschaf van nieuwe enkeldeks treinstellen van de NS. De treinen worden ontworpen en gebouwd door Alstom en gebaseerd op het Coradia Stream model.

    Materieelnummmers: n/a
    Aantal gebouwd: 79 stuks.
    Huidige status: In aanbouw