Veelgestelde vragen

Wat is Treinenweb nou precies?
Treinenweb is een website voor de spoorweg-fanaten die elke dag genieten van wat er op het spoor rijdt aan materieel, en wat er op het spoor allemaal gebeurt. Op deze site kan je nieuwsberichten lezen, de agenda bekijken, informatie over het rollende materieel bekijken, webcams bekijken die langs het spoor staan opgesteld en nog veel meer.

Zou ik mee mogen helpen?
Natuurlijk mag dat. Stuur eventjes een mailtje naar contact@treinenweb.nl met een motivatie en wat je graag voor taken zou willen doen en dan hoor je meer. Het werk is wel op vrijwillige basis, dus we kunnen je niks bieden.

Ook kan je via de 'news submit' zelf nieuws insturen.

Ik heb ook nieuws voor jullie
Leuk om te horen. Je kan het insturen via onze 'news submit'. Vervolgens gaan wij in beraad of wij het bericht kunnen publiceren.

Ik zie een typfoutje op de site?
Ondanks dat wij veel aandacht besteden aan het schrijven van de nieuwsartikelen, de reviews en de overige inhoud kan het altijd gebeuren dat er ergens een typfoutje in de tekst sluipt. Mocht je een dergelijk foutje vinden, dan volstaat het om een mailtje te sturen naar contact@treinenweb.nl met de vermelding welke fouten je hebt gevonden.

Wat houden de statussen bij de materieelnummers in?
We kunnen ons voorstellen dat het niet helemaal duidelijk is wat de statussen inhouden die bij de materieelnummers staan. Hieronder plaatsen we een overzicht met een uitleg van de statussen.

In dienst: De trein is officieel in dienst. Kleine buitendienststellingen voor controlebeurten of herstel na (bots)schade worden niet meegerekend in de lijst, tenzij een stel voor zeer lange periode aan de kant is.

In modernisering: Ook het materieel moet met de tijd meegaan en zal na vele jaren grondig opgeknapt worden om met de tijd mee te gaan.

Terzijde: In dit geval staat het materieel aan de kant en zal het niet worden ingezet. Dit kan tijdelijk zijn. Er is dus een kans dat het materieel enige maanden later opeens weer in dienst zou kunnen komen.

Afgevoerd: Hierbij is het materieel definitief afgeschreven en uit de administratie van de spoorwegen geschrapt. Herinzet zal dus niet meer plaatsvinden, bij deze status worden treinen hierna gesloopt of verkocht aan andere bedrijven, musea's of spoorwegmaatschappijen.

Gesloopt: Er is niks meer over van het materieel, het materieel is inmiddels verwerkt tot schroot. Aangezien twee- of meer delig materieel in delen naar een sloperij wordt vervoerd is er een mogelijkheid dat het slopen van de delen niet op dezelfde dag gebeurt. Deze datum kan dan vaak ook enkele dagen afwijken en wordt meestal bepaald door de dag dat het eerste deel bij de sloperij is aangekomen. 

Ik heb ook eigen foto's die ik graag wil delen
Dat is altijd prima.
Mits het je eigen foto's zijn dan kunnen we die plaatsen, als je dat graag wilt. En over de naamsvermelding hoef jij je ook geen zorgen te maken, die zetten we er natuurlijk bij.

Ik heb een tip voor TreinenwebTV..
Altijd leuk om te horen. We nemen de opnames vaak in het weekend op.
Als je leuke tips hebt, schroom niet om ons te mailen op: video@treinenweb.nl.

Leuke site, hoe hebben jullie deze gebouwd?
Deze site is gebouwd op een CMS-systeem van Clayweb die door ons gebruikt wordt. De meeste mogelijkheden voor Treinenweb zelf hebben wij er bijgebouwd.