Sprinter LightTrain (SLT)

De Sprinter Lighttrain (ook wel SLT of spottend SLET genoemd) is een nieuw type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen voor Sprinter-diensten in Nederland. Er zijn zowel vier- als zesdelige treinstellen, die door hun afwijkende korte baklengte qua lengte vergelijkbaar zullen zijn met ouderwetse drie- of vierdelige stellen.

De opbouw

Deze modellen zullen tijdens het remmen elektriciteit terugleveren aan de bovenleiding waarmee andere treinen die in de buurt zijn gevoed kunnen worden. Dit materieel wordt ook wel aangeduid als SLT of S70 (vierdelig) en S100 (zesdelig). De treinstellen zijn ontwikkeld uit de bestaande Baureihe 425 van de Deutsche Bahn AG, en aangepast aan de eisen en wensen die door NS zijn gesteld voor Sprinter-materieel. Door het gebruik van Jacobsdraaistellen zijn de bakovergangen kort en zonder deuren.

Levering

De eerste 35 nieuwe treinstellen werden besteld in 2005. Op 24 januari 2008 arriveerde het eerste, vierdelige, treinstel 2402 in Nederland. Het tweede treinstel, bestaande uit zes delen, kwam op 18 februari onder materieelnummer 2602 Nederland in, om vervolgens testritten te gaan maken. Inmiddels zijn er al bijna 10 treinstellen van in de dienst, bestaande uit 4 en uit 6 bakken.
Al in september 2007 kondigde de NS aan nog eens 64 van deze nieuwe Sprinter-treinstellen te bestellen bij Siemens en Bombardier Transportation. 

Storingen

De Sprinter Lighttrain zou vanaf 14 december 2008, het begin van de NS-dienstregeling 2009, worden ingezet als twee treinen op het traject Den Haag Centraal–Gouda–Utrecht Centraal, maar dit was wegens technische storingen aan de stellen niet te halen. De nieuwe deadline is toen gesteld op half februari, en net iets later op 23 februari heeft de 2402 de eerste rit in de officiële dienstregeling kunnen rijden met twee ritten om mee te beginnen. Al snel werd duidelijk dat de treinen alsnog niet storingsvrij waren waarna ze in mei 2009 weer aan de kant gingen tot het najaar van 2009. Zo waren er onder andere storing bij gekoppeld rijden van treinen met een verschillende lengte (SLT-4 en SLT-6), spontane nood-remmingen bij bepaalde snelheden, en problemen met de deuren.

Ook is er bij deze tijdelijke buitendienstelling een afnamestop ingesteld waarbij de NS geen nieuwe treinen meer aanneemt van de fabrikant Siemens/Bombardier totdat de problemen opgelost zijn, Bombardier/Siemens zelf waren nog druk bezig met de bouw van de volgende treinen, die in afwachting zijn om de grens van Nederland over te mogen komen. Dus van een tekort aan treinen zal geen sprake zijn bij de komende indienststelling. De afname stop heeft zelfs geleid tot een tijdelijke fabricage-stop aangezien er in Duitsland geen plek was om de SLT-treinstellen tijdelijk te stallen. Inmiddels is begin feb. 2010 weer beginnen met de levering van de SLT-stellen nadat de hardnekkige problemen verdwenen zijn.

Fotogalerij

Statistieken

  • In dienst: 2401 t/m 2469, 2601 t/m 2662
  • In aanbouw: Geen
  • In modernisering: Geen
  • Terzijde: Geen
  • Afgevoerd: Nog niet beschikbaar
  • Gesloopt:Geen

Laatste update: Niet beschikbaar