Dubbeldeks interregiomaterieel (IRM)

Historie

Tussen 1994 en 1996 werden 290 nieuwe dubbeldeksbakken afgeleverd, 47 door De Dietrich en de rest door Talbot uit Aken. Met deze bakken werden 34 driedelige en 47 vierdelige treinstellen gevormd.
Net als de vorige generatie dubbeldekstreinen (DD-AR) worden de bakken van IRM op rijtuigniveau onderhouden, waardoor er feitelijk geen sprake is van treinstellen, maar van treinstammen. Daarom werd de IRM mechanisch en pneumatisch gekoppeld met automatische koppelingen, zodat de bakken eenvoudiger van en aan elkaar te koppelen zijn, dan bij treinstellen. Het treinstelnummer werd gevormd door het baknummer van de ABv3/4 (zie onder): een driewagenstam met ABv3/4 380 8001 kreeg nummer 8201, een vierwagenstam 8401. Een 8201 en 8401 op het zelfde moment kon dus niet voorkomen.

In het jaar 2000 werd een bestelling geplaatst voor nieuwe rijtuigen, deze waren bedoeld om de bestaande treinstellen te verlengen: de driedelige stellen werden vierdelig, de vierdelige werden zesdelig. Zo ontstond het verlengd interregiomaterieel (VIRM). De verlengde treinen, de serie VIRM-1, werden genummerd in de 8600- en 9400-serie. Het interieur van de nieuwe bakken wijkt af van het oude, met een ander type stoelen en (alleen op de benedenverdiepingen) meer coach-opstelling.
Na de verlenging volgden nog drie series geheel nieuw gebouwd stammen (VIRM-2, -3 en -4), deze werden genummerd in de series 8700 en 9500.

In 2007 besloot de NS een vervolgorder te plaatsen voor 205 nieuwe rijtuigen, hiermee moesten weer 50 nieuwe vierdelige V-IRM's worden gecrëeerd van elk 4 bakken, dit zou de de 4e VIRM serie moeten worden, en werden vanaf medio 2008 tot medio 2e kwartaal 2009 geleverd door Bombardier. Bij deze levering zijn diverse dingen aangepast vergeleken met eerdere geleverde series. Zo is het interieur lichtelijk aangepast met andere stoelen, zijn de cateringliftjes verdwenen wat een grotere doorlooptrap naar boven en beneden geeft, en zijn de 1e klas plaatsen voorzien van een stopcontact. Ook is er een gesloten toilet systeem (bioreactor) ingebouwd en zijn de buitendeuren voorzien van een rode-lamp om aan te geven als de deuren sluiten.
Deze nieuwse serie loopt in de reeks: 9546-9596.

Treinstelnummering

De huidige nummering van de V-IRM treinstellen is als volgt:
VIRM 1-IV: 9401 - 9481
VIRM 1-VI: 8601 - 8681
VIRM 2-IV: 9502 - 9526
VIRM 2-VI: 8701 - 8723
VIRM 3-VI: 8727 - 8746
VIRM 4-IV: 9547 - 9597

Let op: Dit zijn de nummerreeksen waarin bestaande treinen in kunnen bestaan. Bij het veranderen van de bak-samenstelling van een trein kan het nummer ook in een andere reeks ingedeeld worden.

Bouw en de techniek

De VIRM is uitgerust met energiezuinige draaistroomtractie. Om de gelijkstroom van de bovenleiding om te vormen tot draaistroom, wordt de bovenleidingspanning middels de lijnchopper omgevormd tot een lagere gelijkspanning van vaste grootte, die op zijn beurt door 3 inverters in draaistroom voor de tractiemotoren wordt omgezet. Een probleem met deze techniek is het "doedelzakgeluid" dat vrijkomt en dat het reizigerscomfort negatief beïnvloedt, in een aantal treinseries bleek dit op het hoogtepunt te komen.
Er kan in treinschakeling worden gereden met maximaal vier treinstammen tegelijk.

VIRM is voorbereid op inbouw van een transformator voor bedrijf onder een bovenleidingspanning van 25 kV, die in de toekomst mogelijk wordt ingevoerd op het Nederlandse spoorwegnet.

Voor het remmen beschikt IRM over elektropneumatische schijfremmen op de loopdraaistellen en de mogelijkheid tot elektrodynamisch remmen op de motordraaistellen. De remenergie van de dynamische rem kan worden teruggevoerd naar de bovenleiding (recuperatie) of via de afleidingschopper in remweerstanden worden omgezet in warmte. Tevens beschikt het treinstel voor noodgevallen over permanentmagneetremmen, die bij snelremmingen op de spoorstaven worden neergelaten. De magneetrem dient tevens als parkeerrem. De V-IRM is de eerste (en enige) trein in Nederland die van permanente magneetremmen is voorzien. Voor de klimaatbeheersing is de hele trein voorzien van airconditioning, waarbij de ramen van de trein niet meer geopend kunnen worden. Met het systeem wordt in elk rijtuig en elke verdieping afzonderlijk de luchtbehandeling geregeld. De treinstellen werden uitgerust met liftjes om met een cateringtrolley alle afdelingen te kunnen bereiken. Deze liftjes werden geplaatst tussen de trappen naar de boven- en benedenverdiepingen. Daardoor werden de trappen smal. Sinds het afschaffen van de treincatering in 2003 worden de liftjes niet meer gebruikt, en bij een vervolg serie zijn ze niet meer ingebouwd en zijn de trappen dus flink verbreed.

Ook is de VIRM in beide cabines uitgevoerd met een diagnosesysteem voor beproeving, controle en, opzoeken van storingen en diverse 'know-how's'' welke bedoeld zijn voor de machinist en de monteurs. De machinist gebruikt het systeem, dat met een display op de stuurtafel is uitgerust, om de trein voor vertrek te beproeven, de conducteur om de bestemmingsdisplays in te stellen en de storingsmonteur voor het stellen van een diagnose. Ook zijn er diverse zaken te monitoren, zoals snelheid, luchtdruk, spanning, vermogen, werking ATB systeem etc.

 

Fotogalerij

Statistieken

  • In dienst: 8608, 8610, 8614 t/m 8615, 8621, 8624, 8628, 8632 t/m 8633, 8635 t/m 8642, 8644 t/m 8649, 8651 t/m 8667, 8670 t/m 8672, 8674 t/m 8676, 8701 t/m 8703, 8705, 8707, 8709, 8711, 8713, 8715, 8717, 8719, 8721, 8723, 8726 t/m 8743, 8745 t/m 8746, 9401 t/m 9407, 9409, 9411 t/m 9413, 9416 t/m 9420, 9422 t/m 9423, 9425 t/m 9427, 9430 t/m 9431, 9434, 9443, 9450, 9468 t/m 9469, 9473, 9477 t/m 9481, 9504, 9506, 9508, 9510, 9512, 9514, 9516, 9518, 9520, 9522, 9524 t/m 9525, 9544, 9547 t/m 9597
  • In aanbouw: Geen
  • In modernisering: Geen
  • Terzijde: Geen
  • Afgevoerd: Nog niet beschikbaar
  • Gesloopt:Geen

Laatste update: Niet beschikbaar