Reizigersverenigingen: Fyra moet stoppen

De dramatische start van de Fyra tussen Amsterdam en Brussel valt niet goed bij Rover en de Maatschappij voor Beter OV. Een maand na de start heeft de trein nog steeds last van vertraging, al neemt de duur wel iets af. Ook zijn er nog regelmatige uitvallende treinen. "Voor Beter OV" wil een andere aanbieder op de HSL laten rijden, Rover wil voorlopig de Beneluxtrein terug.

Beide organisaties vinden dat de staatssecretaris moet ingrijpen, Beter OV zegt: "NS Hispeed voldoet niet aan de eisen die werden gesteld bij de aanbesteding wat betreft het aantal treinen en de vertraging op het traject. Zo zouden er achttien treinen per dag heen en weer moeten rijden en zijn dat er nu maar tien. Daarnaast vallen de treinen met bosjes uit." Zo willen ze ook graag dat Arriva de dienst zal overnemen.

Rover is ook van mening dat de Fyra moet gaan stoppen vanwege de aanhoudende problemen. Rover vreest echter dat Arriva te onervaren is en pleit liever om de oude Beneluxtrein weer van stal te halen.. "Pas wanneer de Fyra zonder problemen rijdt, is die weer aan de beurt", zegt een woordvoerder van de reisigersvereniging.

Arriva
Tegenover nieuwssite nu.nl reageert Arriva directeur Anne Hettinga op het idee van Voor Beter OV. "We zijn altijd bereid een stuk vervoer op ons te nemen, mits het rendabel is”. De directeur vervolgt dat hij graag ziet dat Arriva meer touwtjes in de handen zal krijgen over het spoor dat nu nog van de NS is. En mocht Arriva via de hogesnelheidslijn gaan rijden, dan doet het bedrijf het liefst met nieuw materieel. De Fyra V250 zorgt nu nog voor te veel problemen waaronder wekleijk uitval van enkele treinen en nog te vaak een vertraging doordat een trein tot stilstand komt en gerest moet worden, een procedure die vaak erg lang duurt.

Bron: Treinreiziger