NS overweegt te stoppen met Fyra

De NS overweegt om helemaal te stoppen met de Fyra-hogesnelheidstrein. Volgens NS-directeur Bert Meerstadt is het vertrouwen met de bouwer weg.

Wel vraag de directeur zich af of het annuleren van de order, wat België overweegt, de oplossing is.
''De vraag is of we daar de Nederlandse reiziger een plezier mee doen. Want als die trein betrouwbaar wordt opgeleverd, dan houden we hem natuurlijk liever wél. We hebben niet 1,2,3 hogesnelheidsmaterieel dat op die lijn met de snelheid die we willen kan rijden.''

Mogelijk denkt hij er over na om de treinen terug naar de bouwer te sturen, mocht de stekker uit het prestigueze treinproject wordt getrokken.

Onafhankelijk onderzoek
Voordat de NS besluit om met het Fyra-project te gaan stoppen, wil Meerstadt eerst een onafhankelijk onderzoek naar de problemen met de Fyra. Dit moet door een extern bedrijf plaats gaan vinden. De directeur denkt ondank het falen van de hogesnelheidsverbinding niet aan opstappen, hij voelt zich verantwoordelijk aan de fiasco-project.

 "Problemen binnen enkele dagen opgelost"
De Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda heeft laten weten het probleem met het plaatwerk onder de Fyra-hogesnelheidstrein binnen een paar dagen op te kunnen lossen. Dat liet directeur Giuseppe Marino weten, volgens de FD.

De Belgische spoorwegen NMBS hebben AnsaldoBreda afgelopen maandag een deadline gesteld. Zo willen ze zien dat de problemen met de trein binnen drie maanden opgelost zijn, gebeurt dit niet dan gaat het Belgische vervoersbedrijf het contract laten verbreken waarbij het Fyra-project bij hen niet meer wordt voortgezet.

De directeur van AnsaldoBreda zegt het volgende: ''We zitten met 45 technici op de zaak. En onze eerste analyse is dat de problemen eenvoudig zijn op te lossen. De problemen zijn ontstaan door een abnormale grote hoeveelheid sneeuw, waardoor het plaatwerk onderaan de trein is losgeraakt. We hebben het al opgelost. En we zijn het nu aan het testen. Over een paar dagen zijn de treinen weer inzetbaar.''

Ook zegt hij dat de trein voordat hij overgedragen werd aa nNS HiSpeed dat de trein uitvoerig getest is onder verschillende omstandigheden. Dit testwerk is voornamelijk in het Tsjechische Velim gebeurd. Meerstadt gelooft niet dat AnsaldoBreda het probleem in enkele dagen kan oplossen.

Redacteur Ariën Claij van Treinenweb heeft ook een hard hoofd in de mededeling dat de problemen binnen enkele dagen is opgelost: "De trein heeft vanaf begin af aan veel vertraging dat te verwijtten is aan technische problemen, zoals het uitvallen van de verbinding met het beveiligingssysteem en softwareproblemen, maar hierover rept de directeur van AnsaldoBreda helemaal niks. Deze problemen speelden al voor de winterse omstandigheden."


De Fyra V250.
Foto: Wikipedia

Bron: Nu.nl