Interview: Sarah Saarberg, schrijfster voor de 'NS Beer'
We weten dus dat er een beer is gevonden in de trein tussen Haarlem en Hoorn, wat gebeurde er toen?
Op 1 juli 2012 vond fotograaf Cees de Jonge een verloren knuffelbeer in de trein. Hij vond dat zo treurig, dat hij een foto van de beer maakte en deze op zijn Facebookpagina zetten met een oproepje. Ik zette die oproep vervolgens ook op mijn Twitterpagina.
Via social networking is er dus gekozen om een massale oproep voor de eigenaar rond te sturen, hoe kwam je op het idee en hoe is hier op gereageerd?
Toen ik de oproep eerst op mijn eigen Twitteraccount had gezet, werd dat zo’n hype, dat ik besloot de beer een eigen account te geven. Cees heeft toen op Facebook ook een eigen pagina gemaakt voor de beer. We waren eigenlijk een beetje overrompeld door de aandacht die we kregen. We gaven de beer op social media zijn eigen stem en dat vonden mensen kennelijk erg leuk. Bovendien ging iedereen ook echt meehelpen met zoeken. Er zijn zelfs poster opgehangen op stations.
Hebben jullie veel reacties gekregen in de tussentijd?
We hebben een paar keer gedacht dat we de eigenaar hadden gevonden. Een student had bijvoorbeeld een jongetje in de trein gezien met zo’n beer en via de NS kwamen we erachter dat het een trein richting Brabant was. Toen heeft de hele Brabantse pers zich erop gestort. Ook het KRO-programma Adres Onbekend heeft veel werk verricht om de eigenaar proberen op te sporen.
Wat is de rol van Sarah en Cees in het hele leven de NS beer?
De beer was natuurlijk een logeerbeer, maar hij begon wel een eigen leven te leiden. Het was ook best een eigenwijze beer met een eigen willetje. Hij verbleef de meeste tijd bij Cees en is zelfs met Cees op reis gegaan. We dachten: laat de beer maar mooie avonturen beleven, dan is hij misschien niet zo verdrietig.
Er zijn na acht maanden eindelijk nieuwe ontwikkelingen. Opeens werd de opsporingscampagne weer nieuw leven ingeblazen, wat is er gebeurd?
Actrice Jelka van Houten zag de oproep vorige week en plaatste die op haar Twitteraccount. Toen kwam de beer opeens weer helemaal in de picture op Twitter en op Facebook. En eindelijk kwam de beer ook onder ogen van Wendy, de moeder van de kleine Luciano (3 jaar). Luciano was precies die tijd zijn geliefde Beer verloren in de trein. Het klopte allemaal. Wendy was natuurlijk helemaal door dolle, want Luciano was heel verdrietig over het verlies van zijn Beer.
We weten dus dat je tekstschrijver bent, en dat Cees fotograaf is. Betekent dit dat er een boek over de beer uit zal komen?
Omdat we de eigenaar in eerste instantie niet konden vinden, kwam dat idee van het kinderboek bij ons op. Wellicht dat we op die manier wel het baasje van de beer konden vinden? Daarom hebben we de beer ook allemaal avonturen laten beleven en heeft Cees hem mee op reis genomen. Het boekje komt er nog steeds: nu omdat we dan aan Luciano en onze trouwe volgers kunnen vertellen wat er in de afgelopen acht maanden allemaal is gebeurd met de beer!
Met dank aan Sarah Saarberg, en Cees de Jonge voor de foto