Al 78 doden bij treinongeluk Spanje

Bij een treinongeluk in de Spaanse stad Santiago de Compostela zijn woensdag tot nu toe 78 doden gevallen. Dit melden de Spaande radio- en televisie. De trein is op hoge snelheid ontspoord geraakt, waarna delen van het treinstel in de brand vlogen. De ravage is enorm.

Van de 78 doden zijn er nog drie mensen niet geidentificeerd. Er vielen verder 130 tot 143 gewonden waarvan 15 tot 20 zwaargewond, waarvan er twee nog niet geidentificeerd zijn. De gewonden zijn naar ziekenhuizen in naburige steden overgebracht. De twee machinisten hebben het ongeluk overleefd.

Net ongeluk is gebeurd nadat een hogesnelheidstrein te hard heeft gereden door menselijk falen. Eén van de machinisten meldde vlak voor het ongeluk aan spoorbedrijf Renfe: "Ik rijd 190 en ik ga ontsporen! We zijn (slechts) mensen, we zijn (slechts) mensen. Ik hoop voor mijn geweten dat er geen doden vallen."

Ontsporing
De ontsporing vond woensdagavond plaats om 20:41, buiten het station van Santiago de Compostela. In de trein bevonden zich vele feestgangers die kwamen voor de nationale feestdag van Galicië, welke donderdag plaats zou vieren, maar deze is inmiddels afgelest vanwege het drama.

Het ongeluk gebeurde nadat het zesde rijtuig van het treinstel ontspoorden en knakte. Hierdoor ontspoorden alle 13 wagons van de trein. Door de botsing zijn een aantal wagons behoorlijk in elkaar gewrongen wat de kans op overledenen nog groter kan maken.

Ooggetuigenspreken van 'een massa verwrongen staal en gebroken glas', 'zagen overal lijken', vertelden dat mensen geplet waren onder de trein en meldden 'dat er minstens vier wagons na de crash in brand vlogen.'

De machinist heeft verklaard dat  hij 190 km/u reed op een baanstuk waar maar liefst 80 km/h is toegestaan. De trein reed op een bochtig baanstuk waar een verouderd veiligheidssysteem van toepassing was, waardoor de trein niet zelfstandig kon remmen. net voro het ongeluk heeft de trein nog 220 t/m 240 km/u gereden waarna de remweg te klein was om nog voldoende te kunnen remmen. In een bocht ontspoorde uiteindelijk het treinstel. Omwonenden verklaarden tegenover de media dat ze deze situatie al langer aan zagen komen.

Reddingswerkzaamheden
Al vrij snel na het ongeluk kwamen de reddingswerkers en hulpverleners om naar overledenen en overlevende te zoeken, echter de staat van de verwrongen treinen bemoeilijkte de reddingsactie flink. Rond zeven uur vanochtend zijn er twee hijskranen ter plaatse om de treinstellen weg te takelen. Met grind worden andere treinstellen die op een talud liggen gestabliseerd zodat ze niet terug het spoor op zakken terwijl reddingswerkzaamheden plaatsvinden.

Ook is er in de uitgebrande en platgedrukte treinstellen doorzocht op mensen. Volgens de Spaanse Autoriteiten zouden er geen overledenen meer in dit deel te vinden zijn.

De nationale politie in Madrid heeft negen experts gestuurd om te helpen met het identificeren van slachtoffers. De lijken worden met lijkwagens tijdelijk naar het mortuarium van het UMC van Santiago gebracht, waarna er daar identificatie zal gaan plaatsvinden.

Steunbetuigingen
De Spaanse premier, koning, kroonprins, regionale politici en andere hoogwaardige personen hebben allen hun plannen geschrapt en leven mee met de slachtoffers. Verschillenden van hen hebben inmiddels de rampplek bezocht, of zullen dat nog gaan doen. De Federale ambtenaren zullen vanmiddag een minuut stilte in acht nemen ter nagedachtenis aan de slachtoffers.

Ook vanuit het buitenland wordt er steun betuigd. De paus, de Belgische premier en de Belgische minister van Buitenlandse Zaken, Barosso (de voorzitter van de Europese Commissie) en een rij aan andere hoogwaardigheidsbekleders geven aan mee te leven of te bidden voor de slachtoffers.

Ook de bewoners uit het gebied leven mee. Ze hebben na een oproep voor bloeddonatie rond twee uur vannacht in lange wachtrijen gestaan voor de klinieken van Santagio. Al snel gaf de bloedbank aan dat ze de massale toeloop niet meer aankonden.

Videobeelden
Inmiddels zijn er ook videobeelden opgedoken van een mogelijke webcam of beveiligingscamera. Op de site van de Telegraaf is te zien hoe de trein uit de bocht vliegt en vervolgens ontspoord.

Bron: Nu, FokNieuws, Euronews etc....