Treinpersoneel wil af van NATO-alfabet
Het treinpersoneel wil af van de ingewikkelde codetaal die het verplicht moet gebruiken. Dat maakte de vakbond FNV Spoor vandaag bekend aan de NS, meldt het AD dinsdag.
Sinds enige tijd is het NS personeel verplicht om om het 'NAVO-alfabet' te gebruiken, wat inhoudt dat 'spoor 14a' wordt uitgesproken als 'spoor één-vier-alfa'. Door het gebruik van de codetaal begrijpt NS personeel vaak niet wat de treindienstleiding zegt en kan er verwarring ontstaan. Dat leidt in de praktijk tot zeer gevaarlijke situaties, stelt Roel Berghuis van FNV Spoor. "Als je 130 kilometer per uur rijdt en je moet goed luisteren om te begrijpen wat er wordt gezegd, dan ben je eigenlijk al verkeerd bezig."
Berghuis kan niet zeggen hoe vaak de nieuwe codetaal in de praktijk tot gevaarlijke situaties heeft geleid. Wel is het al duidelijk in de media geworden dat er al eerder een dergelijke verwarring ontstaan waarbij medisch personeel op een ander perron aanwezig was dan ze moesten zijn.
berghuis spreekt van een irritatie bij machinisten. Hij vindt dat er beter naar hen moet worden geluisterd, en dat treindienstleiders en machinisten samen een nieuwe werkwijze moeten opstellen.
Terug naar oude systeem
Volgens de vakbond van het rijdend spoorpersoneel, VVMC, heeft zo'n 80 procent van de machinisten moeite met de het spellen in het NATO-alfabet. Wim Eilert, bestuurder bij VVMC, vindt dat direct moet worden overgestapt op het oude systeem. Hij benadrukt dat door het nieuwe systeem niet alleen gevaarlijke situaties ontstaan, maar dat het ook leidt tot vertragingen, bijvoorbeeld omdat treinen niet kunnen vertrekken door miscommunicaties.
NS en ProRail
NS en Prorail willen niet overstag gaan en willen zich vasthouden aan de nieuwe commanicatiestandaard gezien deze Europees bekend zijn en een standaard vormen binnen de luchtvaart, defensie en maritiem. Volgens Berghuis is er echter ruimte zat voor een eigen invulling.
Bron: Nu.nl