Met een groep op reis met het nieuwe NS Groepsretour

Spoorfanaten opgelet, want vanaf september brengt de NS het Groupsretour uit. Met het nieuwe treinkaartje kunnen groepen vanaf 4 tot 10 personen gebruik maken van een nieuw aanbod: het groepsretour. Hiermee wil NS de trein voor groepen aantrekkelijker maken.

Een groep van 4 personen kan het nieuwe treinretourtje kopen voor 49 euro. Elke extra reiziger - maximaal 10 - betaalt slechts 2,50 extra . Een groep van tien personen kan dus op pad voor 64 euro.

Aan het kaartje gelden enkele voorwaarden. Zo mag er niet niet mee worden gereisd tijdens de spitsuren (ma t/m vr: 6:30 - 9:00u en 16:00 - 18:30u), tenzij de reis al voor de spits is gestart. De groep treinreizigers moet naar dezelfde eindbestemming reizen, maar het beginpunt mag per reiziger verschillen. Het NS Groepsretour is ook in treinen van de andere vervoerders geldig. Vanaf september zal het nieuwe aanbod online te koop zijn via ns.nl. Het treinkaartje wordt geleverd als e-ticket.

Aantrekkelijk
Volgens NS wordt door het nieuwe aanbod het heel aantrekkelijk om de trein te gebruiken naar bijvoorbeeld beurzen en sporttoernooien. “Op deze manier willen we nog meer reizigers winnen voor de trein en deze nog aantrekkelijker maken”, aldus Hans Peters, Directeur Commercie NS-reizigers. Ook voor groepen mensen die naar dag-festivals gaan zouden er dan gebruik van kunnen maken.

Klantonderzoek
Via een klantonderzoek is gebleken dat groepen van vier personen nu vaker kiezen voor de auto, omdat dit voordeliger is. Met NS Groepsretour wordt de prijs van de trein ook voor groepen vanaf vier personen interessant. Volgens NS is het groepsretourtje niet alleen goed voor de portomonee, maar ook voor het milieu. Dit omdat de trein volgens het spoorbedrijf gemiddeld 75% schoner is dan een gemiddelde auto.

Helemaal nieuw is het concept groepsretour niet. Vroeger kende NS de Meermanskaart. Bij die formule konden groepen van 2 tot 6 personen tegen een aantrekkelijk tarief door Nederland reizen. De Meermanskaart werd echter medio 2000 afgeschaft, omdat er volgens NS onvoldoende belangstelling voor de kaart zou zijn. De kaart werd ooit in de jaren zeventig geïntroduceerd.

Bron: Treinreiziger