ProRail en NS spellen nu voortaan dubbel in communicatie
De spoorbedrijven NS en ProRail zijn samen met de FNV in overleg gegaan na de onduidelijkheden en misstanden over de invoering van het verplichtte NATO-alfabet, waarmee personeel moet communiceren. Zo moeten letters als namen worden uitgesproken, en cijfers per stuk. Sinds de invoering zijn er zelf al enkele misstanden ontstaan.
NATO-alfabet
Bij het NATO-alfabet staat moet de letter A als Alpha worden uitgesproken en de B voor Bravo, en dienen getallen uitgesproken te worden in losse cijfers. Spoor 14a wordt dan : Eén-vier Alpha. Deze manier van communiceren wordt in heel Europa tijdens officiele radiocommunicatie toegepast bij onder andere de marine en het leger.
Overleg met FNV
Geholpen door de vakbonden FNV en VVMC is afgelopen vrijdag constructief overleg geweest met treindienstleiders en machinisten over de manier waarop de gesprekregels tot stond worden gebracht.
Volgens de gespreksregels moeten cijfers los van elkaar - nummer voor nummer - worden genoemd: spoor 18 moet worden uitgesproken als spoor één - acht. In deze eerste fase waarin met de nieuwe gesprekstechnieken wordt gewerkt, zorgde dit soms voor onduidelijkheid. Om deze reden hebben NS, ProRail en medewerkers naar aanleiding van het overleg afgesproken dat er voorlopig ‘dubbel’ wordt gecommuniceerd. Zodat geen enkel misverstand kan ontstaan. Dus zowel op de oude manier (spoor achttien) als op de nieuwe manier (ik spel: spoor één-acht).
Volgens ProRail is er dan sprake van een dubbelcheck op de cijfers en kan iedereen er aan wennen en wordt er voldaan aan de wet- en regelgeving.
Bron: ProRail