Telegraaf: "V250 Fyra geen wrak maar prima trein"

Volgens de Telegraaf, die de hand heeft gelegd op het volledige rapport van onderzoekbureau Mott MacDonald, is de V250 Fyra lang geen wrak, zoals de NS wel beweert. Dat blijkt uit het onafhankelijk onderzoek van Mott MacDonald, zo meldt de De Telegraaf zaterdag. Het Britse onderzoeksbureau onderzocht de trein op verzoek van de Nederlandse Spoorwegen. NS en NMBS hebben het rapport tot nu toe als belangrijke reden aangehaald om uit de Fyra te stappen.

De Telegraaf is in het bezit van de directiesamenvatting van het rapport. Daarin staat dat de Fyra voldoet aan de afgesproken specificaties. Ook wordt er in vermeld dat het ontwerp van de trein door NS is geaccepteerd. Hoewel er wel enkele problemen met de trein zijn, is er maar maximaal zeventien maanden nodig om de gehele Fyra-vloot tot een kwalitatief product af te bouwen.

Veel afwerkfouten

Mott onderkent wel een groot probleem met de accu's, die schroeiplekken veroorzaken. Volgens de Britten moeten de accu's worden vernieuwd. Ook zien de Britse onderzoekers veel afwerkfouten, zo weet De Telegraaf. Maar alle problemen zijn oplosbaar, schrijft Mott MacDonald.

Negatief beeld

Dat de mankementen oplosbaar zijn, was al bekend. Toen NMBS en NS uit de Fyra stapte, gaven de bedrijven aan dat herstel van alle defecten 17 tot 22 maanden zou duren. "Volledige commerciële inzet van treinen zou, gefaseerd, in het meest gunstige scenario niet voor 2018 te verwachten zijn "gaf NS toen aan.
Het beeld dat Mott Mac Donalds schetst - uitgaande van wat de Telegraaf schrijft - lijkt echter heel anders dan NS en NMBS willen doen laten geloven. Nu de bedrijven uit de Fyra zijn gestapt, hebben de spoorbedrijven er belang bij om de problemen te onderstrepen.

Risico's

"Volgens ons gaat het er niet om of de treinen te herstellen zijn, maar tegen welke kosten en risico's. Die zijn gewoon te groot" concludeert de Telegraaf. In de krant komt ook de topman van AnsaldoBreda uitgebreid aan het woord, Maurizio Manfellotto.

De directeur vertelt dat AnsaldoBreda op 30 augustus in Nederland werd uitgenodigd om te praten over oplossingen rond de Fyra. "We waren blij, want tot dan toe weigerde de NS dat. Eerst moesten we een geheimhoudingsverklaring tekenen, daarna kregen we een brief onder onze neus geduwd waarin stond dat de NS het contract verbrak. We waren verbijsterd. Doen Nederlanders altijd zo bot?" aldus Manfellotto.

Geheim rapport

AnsaldoBreda probeert al geruime tijd via rechtzaken het onderzoeksrapport van Mott MacDonald in handen te krijgen. Tot nu toe zonder resultaat. NS wil het rapport niet vrijgevenn maar in oktober zal de rechter in een hoger beroep opnieuw uitspraak doen over de eis van AnsaldoBreda.

Losgeraakte bodemplaat

Ook reageert Manfellotto op het incident met de verloren bodemplaat. "De afdekplaat viel ervan af omdat de machinist veel te hard reed. Aan de hand van de zwarte doos van de trein hebben we een reconstructie gemaakt en die laat zien dat het beveiligingssysteem tot drie keer toe ingreep, omdat de trein slipte. De machinist negeerde dit elke keer opnieuw. NS hield zich bovendien niet aan Europese regels die zeggen dat je niet met 250 kilometer per uur moet rijden als er veel sneeuw op de baan ligt. Ook de Thalys reed die dag een stuk langzamer." Eén week voor de winterproblemen, op 11 januari, beloofde NS nog alle Fyra V250 treinen te zullen afnemen, ondanks dat het contract eind augustus ontbonden is.


De Fyra V250 in Rotterdam
Foto: Treinenweb

Bron: Treinreiziger