NS verplaatst V250-treinen naar nieuwe locatie

De NS heeft besloten om nieuwe ruimte vrij te maken voor de opslag van het niet meer in dienst zijnde V250-materieel. Deze treinen die nog voor een deel op het opstelterrein van de Watergraafsmeer staan zullen komende tijd allemaal worden verkast naar de Dijksgracht locatie, nabij station Amsterdam Centraal.

Op deze manier hoopt de NS ruimte vrij te maken voor de nieuwe Benelux-treinstammen (omgebouwde bestaande ICR-rijtuigen, red.) die de komende maanden zullen worden opgeknapt en in dienst gaan komen op het spoor naar België.

Voordat het V250-materieel verhuisd kan worden naar de Dijksgracht worden er de komende dagen door VolkerRail transporten uitgevoerd om het deel van het daar terzijde gestelde DD-AR dubbeldeksmaterieel te verplaatsen. Deze zullen op een locatie in het Amsterdams havengebied worden geplaatst, en staan als reserve voor een terugkeer op het spoor welke mogelijk medio volgend jaar plaats zal vinden.

De NS is inmiddels verwikkelt in een grote rechtszaak tegen fabrikant Ansaldobreda en moederbedrijf Finmechinica, vanwege de problemen met de hogesnelheidstrein. De NS eist dat AnsaldoBreda de treinen ophaalt en terug brengt naar Italië, de bouwer heeft hierover een andere mening en laat niks van zich horen naar aanleiding van deze eis.


De V250 die nu nog op de Watergraafsmeer staat.