Treinenweb update versie 1.05

En daar is dan weer een nieuwe update van Treinenweb klaargezet, dit maal zijn wij bij versienummer 1.05 aangekomen. Deze update biedt een hoop verbeteringen aan de site, en wat lichte aanpassingen aan de lay-out.

Layout-aanpassingen

De meeste bezoekers zal het opvallen dat de layout vanaf nu op sommige delen van de website is aangepast zodat het meer gelijk getrokken is met de rest van de site. Zo zijn de overzichtspagina's voor de reviews, de spoorweg-maatschappijen en het materieel vanaf nu een stuk overzichtelijker geworden en kan je in de menubalk nu duidelijk te zien op welk onderdeel van Treinenweb je nu precies bevindt, doordat de categorie in de menubalk nu vetgedrukt wordt.

Om de leesbaarheid te vergroten hebben we de teksten op de nieuws, reviews en agenda-pagina's volledig in de breedtte uitgelijnd zijn en heeft de 'footer' onder aan de artikelen een nieuw smoeltje gekregen, en vinden we deze nu ook onder de reviews.

De overzichts-tabellen op de site hebben ook een kleine restyling achter de rug, zij hebben een wat neutralere kleur gekregen zodat ze meer in de toon van de layout passen. De sorteringlink waarbij je op  de kopjes kon klikken hebben we verwijderd omdat het vrij complex in elkaar stak bij diverse tabellen en omdat er weinig tot geen gebruik van werd gemaakt. Mogelijk komen deze later nog weer eens terug.

Verder veranderingen

Het plattegrondkaartje bij de stations is ook weer terug nadat Google vond dat wij de achterliggende programmacode grondig moesten aanpassen. Voor het gemak hebben we er meteen maar Streetview in geplaatst zodat je ook gemakkelijk de stationssomgeving kan verkennen door met het gele poppetje linksboven te kunnen slepen naar het wegennet.

"Het verbeterde aanzicht van Treinenweb"Ook hebben we de gecombineerde Social-media sharer, onderaan de nieuwsitems in de vuilnisbak gegooid en hebben we de meeste gebruikte Twitter en Facebook ervoor in de plaats gezet. Dit moet het delen van een pagina wat duidelijker maken, terwijl je ook kan zien hoevaak iets gedeeld is.

Verder hebben we de materieelinzet-pagina ook verbeterd. Voorheen moest je zelf het treinnummer uitzoeken waarmee een trein in de dienstregeling bekend is, maar vanaf nu kan je deze automatisch opzoeken door het vertrek- en aankomststation en de tijd in te vullen. Dit geldt enkel voor treinen zonder overstap, bij treinroutes waar een overstap plaats vindt, zal je een gepaste foutmelding krijgen. Voor het gemak hebben we er meteen ook maar een route-kaartje bij geplaatst.

Om het gemak nog meer te vergroten vonden we dat de zoekresultaten van onze zoekmachine eens verbeterd moesten worden en dus ook compacter. Daarom hebben we hier nu een handig pagina-verdelingssysteem in gebouwd.

Ook kan je nu nog makkelijker toegang krijgen tot het overicht van gepot materieel. Waarbij je voorheen nog naar de materieel-overzichtspagina en daarna de materieelnummerspagina moest navigeren om de Somda-spots van een treinstel te kunnen bekijken, kan dit nu ook via een makkelijke pagina. Het invoeren van een treinstelnummer is vanaf nu voldoende, in plaats van een doolhof. De komende dagen zullen we de nummers van de ontbrekende treinstellen nog even toevoegen.

Mensen die ons willen contacteren voor diverse redenen lopen vanaf nu niet meer tegen de drempel om hun mailprogramma op te moeten starten om een bericht te kunnen versturen. Nu hebben we ook een handig contactformulier op onze site.

Voor de volgende keer

We zitten zeker niet stil, en houden zeker ook zeker van feedback van onze bezoekers. Om alvast een kijkje in de keuken te geven met wat we in de volgende update zullen zien kunnen we je het volgende melden:

De volgende keer zullen we de URL's op de website gebruiksvriendelijker maken, de historie van materieelinzet beschikbaar maken, evenals de historie van de treinseries. Ook een mobiele website staat dichtbij op de 'af te werken' lijst.

Ook noemenswaardig is dat we we nu dicht in de buurt van een track and tracing systeem zitten waarbij we kunnen zien welke trein op welke locatie rijdt. Al eerder hebben we dit al eerder in de vorm van 1 april grap vertoond, maar de werkelijkheid lijkt nu te naderen. Een datum kunnen we nog niet noemen, maar we houden ons sterk om het zo snel mogelijk te kunnen introduceren.

Verder hebben we plannen om de layout nog wat verder aan te passen, voor een nog betere beleving van het bezoek aan de website. Maar hiervan is nog niks wat we kunnen laten zien omdat we nog in de ontwerpfase zitten, maar de komende maanden zullen we je zeker niet verstoken houden van de laatste nieuwtjes. Dus blijf ons volgen!

Bron: Treinenweb