Treinverbinding Hengelo-Duitsland lijkt stap dichterbij

Een nieuwe stoptrein tussen Hengelo en Duitsland lijkt een stap dichterbij. Nadat de Grensland Express eind 2013 leek er toch behoefte te zijn aan een nieuwe verbinding, mits deze lijn doorgetrokken zou worden richting het Duitse Bielefeld.

Als alles voorspoedig verloopt zal in december 2017 weer vanaf Hengelo weer een stoptrein naar Duitsland kunnen rijden. Op een aanbestedingensite van de Europese Unie is onlangs een opdracht geplaatst voor het treinverkeer tussen de Twentse stad en de Duitse steden Osnabrück en Bielefeld

Subsidie

De Duitse deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen hebben de laatste benodigde 200 duizend euro subsidie toegezegd voor de OV-verbinding. Jaarlijks geeft de Regio Twente 400.000 euro subsidie, meldde de regio-organisatie al eerder. Ook de provincie Overijssel betaalt mee aan de verbinding.

Er wordt gehoopt dat straks uiteindelijk dagelijks zo'n 750 mensen de trein naar Duitsland zullen nemen, maakte de gemeente Bad Bentheim begin april bekend. De vorig jaar opgedoekte Grensland Express die naar Bad Bentheim reed trok zo'n 250 reizigers per dag, die de grens overgingen. Dit aantal reizigers maakte de lijn bovendien onrendabel. Volgens onderzoek zouden er dagelijks minimaal 600 mensen van de trein gebruik moeten maken, om het rendabel te houden.

Als de nieuwe verbinding gerealiseerd zal worden in 2017, dan zal dit een concessie vormen die zeker vijftien jaar zal duren. Geïnteresseerde vervoersbedrijven kunnen vanaf september tot begin januari volgend jaar inschrijven op de aanbesteding.


De inmiddels opgeheven Grensland-trein te Bad Bentheim
Foto: Treinenweb

Bron: FokNieuws