Treinbouwers Alstom en CAF in de race voor nieuwe Sprinters
Inmiddels zijn er nog maar twee treinbouwers in de race om de nieuwe Sprinter Generatie voor de NS straks te ontwikkelen. De Franse treinbouwer Alstom en het Spaanse CAF kunnen afwachten bij wie van hen de order uiteindelijk neergelegd zal worden. De bedoeling is dat vanaf 2018 moeten de nieuwe treinen instromen. Na de zomer moet de doorslag uiteindelijk gegeven wordt wie de trein gaat bouwen.
"De nieuwe Sprinters zullen gebaseerd zijn op bewezen technologie en de huidige standaarden in de industrie voor het bouwen van treinen. De nieuwe Sprinter bouwt daarbij voort op de ervaringen die zijn opgedaan met de eerste (SGM) en tweede (SLT) generatie Sprinters die zich inmiddels volop hebben bewezen. De nieuwe Sprinters worden nog weer comfortabeler en duurzamer voor de reiziger,“ aldus Wim Fabries directeur vervoer van NS Reizigers op een eerder moment..
In vergelijking met de bestaande SLT-sprinter zal deze trein wel weer voorzien worden van een toilet welke bovendien ook rolstoelvriendelijk zal zijn. Verder moet de trein ook duurzaam omgaan met energie en worden er strenge eisen aan gesteld, zoals geschikt zijn voor het nieuwe ERTMS-beveiligingssysteem en bestand te zijn tegen winterweer.
Het is nog niet duidelijk hoe lang de treinstellen zullen zijn en hoeveel stellen er zullen worden gefabriceerd. Wel is duidelijk dat het gat van de verdwijnende en oude Mat'64 stoptreinen zal worden gedicht met het inzetten van het resterende aantal overgebleven DD-AR rijtuigen die niet gebruikt kon worden bij de modernisering de DDZ-intercity. Deze vloot uit de tweede dubbeldeksgeneratie zal tot de instroom van de nieuwe Sprinters dienst gaan doen. Inmiddels worden de dubbeldekkers voorzien van een mid-life revisie om de komende 4 jaar weer mee te kunnen gaan.
Voor het aankoopproces van de nieuwe sprinters reserveert de NS in totaal vijf jaar. Dat is drie jaar sneller dan bij het aankoopproces voor het nieuwe intercity materieel. Deze kunnen pas vanaf 2021 geleverd worden, meldde de NS vorige week. De tweede Kamer had graag gezien dat de in 2018 al geleverd konden worden, maar volgens de NS was dit uitgesloten.
Bron: Treinreiziger