Nieuw stationsgebouw Assen krijgt 'warme entree'

Architectencombinatie Powerhouse Company / De ZwarteHond heeft de eer gekregen om het nieuwe stationsgebouw van Assen te mogen ontwerpen, samen met de stationsomgeving.

Met het nieuwe ontwerp moet het station een nieuwe stedelijke uitstraling krijgen met een 'warme entree'. Opvallend aan het nieuwe station is de grote driehoekige luifel die alle onderdelen van het stations met elkaar verbindt.

Start bouw

In 2016 moet er een begin worden gemaakt aan de stationsomgeving. Zo zal er een nieuwe tunnel voor autoverkeer worden aangelegd voor verkeer dat geen bestemming bij het station heeft. Ook zal er dan een begin worden gemaakt met een tijdelijke stationsvoorziening omdat het huidige gebouw in dat jaar ook gesloopt zal worden.

In 2017 moet de bouw van start gaan van het nieuwe stationsgebouw, waarna na een jaar het stationsplein voltooid moet worden. Deze biedt aansluitingen voor voetgangers, fietsers, bussen, taxi's en auto's die naar het station moeten.

Meer treinverkeer

Naast een nieuw stationsgebouw en een stationsplein zullen er uiteindelijk ook meer treinen rijden in de spits naar Groningen. Volgens NS-regiodirecteur Ineke van Gent zorgen de vijfde en zesde trein ervoor, dat je tussen Assen en Groningen 'spoorboekloos kunt reizen'. "Als je de ene trein mist, is er niks aan de hand, want het is maar even, of de volgende trein is er al."

Met het spoorboekloos rijden verwachten zowel NS als ProRail meer reizigers, waarbij het ook van belang is dat de perrons verbreed zullen worden. Deze werkzaamheden zullen eind 2016 al klaar moeten zijn.

Kosten

Met de financiering van de bouw van het stationsgebouw is zo'n 9 miljoen euro gemoeid. De totale aanpak van het stationsgebied kost 56 miljoen euro. De gemeente Assen betaalt zo'n 50 miljoen, en dat is geld dat uit de Drentse pot van de zogeheten Zuiderzeelijn-compensatiegelden komt. De NS en ProRail nemen de overige kosten voor hun rekening.

Bron: RTV Drenthe